The CIA and the Media: How America's Most Powerful News Medi

Gathered together in one place, for easy access, an agglomeration of writings and images relevant to the Rapeutation phenomenon.

Re: The CIA and the Media: How America's Most Powerful News

Postby admin » Mon Jun 27, 2016 7:04 am

Neoconservatism: a CIA Front?
by Lew Rockwell
This article first appeared in 1997 in The Rothbard-Rockwell Report.

NOTICE: THIS WORK MAY BE PROTECTED BY COPYRIGHT

YOU ARE REQUIRED TO READ THE COPYRIGHT NOTICE AT THIS LINK BEFORE YOU READ THE FOLLOWING WORK, THAT IS AVAILABLE SOLELY FOR PRIVATE STUDY, SCHOLARSHIP OR RESEARCH PURSUANT TO 17 U.S.C. SECTION 107 AND 108. IN THE EVENT THAT THE LIBRARY DETERMINES THAT UNLAWFUL COPYING OF THIS WORK HAS OCCURRED, THE LIBRARY HAS THE RIGHT TO BLOCK THE I.P. ADDRESS AT WHICH THE UNLAWFUL COPYING APPEARED TO HAVE OCCURRED. THANK YOU FOR RESPECTING THE RIGHTS OF COPYRIGHT OWNERS.


Not long after the Central Intelligence Agency was founded in 1947, the American public and the world were subjected to an unprecedented level of propaganda in the service of US foreign policy objectives in the Cold War. The propaganda offensive of the government centered around its obsession with securing the emerging US-dominated world order in the wake of the Second World War. It was a time when Europe lay in ruins and when subservience to US planners, in government and business, was the order of the day.

Although it is now widely conceded that there was never any serious threat of a Soviet invasion of Western Europe, let alone of the United States, the menace of the Soviet Union was the pretext underlying discussion of foreign policy. To pay for the Cold War, Harry Truman set out, as Arthur Vandenberg advised, to "Scare the Hell out of the American people." A daunting task, considering the years of pro-Soviet accolades that had been previously flowing from the executive branch.

Nonetheless, the Soviet threat served as a useful chimera to keep the masses in line. What were the targets singled out for demonization in the Cold War propaganda campaign? One of the chief aims of the government was to discredit dangerously parochial attitudes about the desirability of peace. It was also thought necessary to inoculate the public, particularly in Europe, against the virus of "neutralism."

Further, since the American government had successfully entrenched the military industrial complex as a permanent feature of American life, US planners were eager to discredit the idea of "disarmament," which meant not only a rejection of the techniques of mass murder developed and perfected by the Allied powers in the Second World War, but also a return to the pre-war days when the union of government and business was more tenuous, government-connected profits were fleeting, and market discipline provided a check on consolidation.

The degree to which the press participated as a partner in the rhetoric of the Cold War was no accident. Media penetration was a major facet of CIA activities in both the foreign and domestic context. At its peak, the CIA allocated 29 percent of its budget to "media and propaganda." The extent of its efforts are difficult to measure, but some information has slipped through the shroud of secrecy.

One report notes that the media organizations funded by the CIA in Europe included: the West German News agency DENA (later the DPA), the writers association PEN in Paris, a number of French newspapers, the International Forum of Journalists, and Forum World Features. The London-based Forum World Features provided stories to "140 newspapers around the world, including about 30 in the United States, amongst which were the Washington Post and four other major dailies."

The US Senate’s Church committee reported that the Post was aware that the service was "CIA-controlled." German media tycoon Axel Springer had received the then-substantial sum of more than $7 million from the Agency to build his press empire. His relationship with the CIA was reported to have extended through the 1970s. The New York Times reported that the CIA owned or subsidized more than 50 newspapers, news services, radio stations, and periodicals. The paper reported that at least another dozen were infiltrated by the CIA; more than 1,000 books either written directly or subsidized by the Agency were published during this period.

The penetration of CIA propaganda into the American press was far more extensive than an occasional distorted report from Europe. By the early 70s, it had been revealed that the head of the Hearst bureau in London was a CIA agent. Some suspicion was aroused among those editors not on the Company payroll, and inquiring minds among them wanted to know if CIA men were currently in their employ. Soon thereafter the Washington Star-News published a report claiming that some three-dozen journalists were on the payroll of the Agency. One agent was identified in the story as a member of the Star-News’ own staff. When the paper went belly up in 1981, the "journalist" in question went directly to work for the Reagan administration. Later, he joined the staff of the Washington Times.

Though pressured, the CIA refused for some time to release information on its tentacles in the "free press." There’s little wonder why. When George Bush assumed the role of CIA director, he agreed to a single paragraph summary of each of its journalists for the Church committee. When it submitted the last of its data, the CIA had provided information on more than 400 journalists. The final Church report was a disappointment, having been audited by the CIA. A subsequent House investigation was suppressed, though a leak it was published in the Village Voice. The House report indicated that Reuters news service was frequently used for CIA disinformation, and that media manipulation may have been the "largest single category of covert action projects taken by the CIA." According to the watchdog group Public Information Resource, propaganda expenses in the 70s may have exceeded $285 million a year. This was more than "the combined budgets of Reuters, United Press International, and the Associated Press."

By the late seventies, reports emerged that the publishing house Copley Press had for three decades served as a CIA front. Its subsidiary, Copley News Service, provided the CIA a mouthpiece in Latin America. Propaganda in Latin America was more or less constant, as the CIA influenced elections, organized the torture and murder of dissidents, including priests, and backed brutal, but pro-American patsies throughout the region.

The efforts in manipulation of opinion in Latin America were reflected in similar campaigns at home. For instance: pro-contra public relations specialist Edgar Chamorro served as a conduit of disinformation from 1982 to 1984, manipulating journalists and Congressmen at the behest of the CIA. Though domestic propaganda is a violation of the law, it was a standard Agency tactic.

The Carter administration, in an effort to soften public interest in the CIA’s involvement with the press, issued an executive order touted in the media as a ban on the manipulation of the American media. Belatedly, as another PIR report notes, the Society of Professional Journalists had this to say—"An executive order during the Carter administration was thought to have banned the practice [of recruitment of journalists by the CIA]. After a Council on Foreign Relations task force recommended that the ban be reconsidered, it was revealed that a ‘loophole’ existed allowing the CIA director or his deputy to grant a waiver." As a follow-up, the Reagan administration signed a law banning media disclosure of covert operations as a felony.

If reporters were often led to compromise their integrity at the behest of the warfare state, it was an example set at the highest levels of power in the American media. Press ownership, already concentrated to a ludicrous degree, shared a cozy relationship with the CIA from its start. Those chummy with the Company included Time-Life magnate Henry Luce, former Post owner Philip Graham and assorted New York Times owners in the Sulzberger family. Top editors of the Post and Newsweek have also served as agents, while the Post’s intelligence reporter was on the take from the CIA in the 60s. Katherine Graham, for decades owner of the Washington Post, had this to say to top CIA officials as the Berlin Wall was starting to crack. "There are some things the general public does not need to know and shouldn’t. I believe democracy flourishes when the government can take legitimate steps to keep its secrets and when the press can decide whether to print what it knows."

The conservative movement that culminated in the elevation of Ronald Reagan to the presidency was a product of those turbulent Cold War years, and perhaps more so a product of domestic intervention by the security state than many of its participants would care to admit. The armchair warriors in the neoconservative camp and the inveterate interventionists at National Review can both trace their roots straight back to the propaganda efforts of the CIA.

After the Hitler-Stalin pact, the neoconservatives moved from cafeteria Trotskyites to apologists for the US warfare state without missing a beat, as Justin Raimondo shows in his 1993 Reclaiming the American Right. The CIA’s role in establishing the influence of the neocons came out in the late 60s, though the revelations were obscured by the primary actors’ denials of knowledge of the covert funding. The premiere organization of the anti-Stalinist left, the Congress for Cultural Freedom, provided a base of operations to launch a left-intellectual crusade against the Soviet Union. The revelation that the Congress was a CIA front destroyed the organization’s credibility, and it went belly up despite the best efforts of the Ford Foundation to keep it afloat. The Congress disappeared, but as Raimondo notes, "the core group later came to be known as the neoconservatives."

The Congress for Cultural Freedom was perhaps the Agency’s most ambitious attempt at control and influence of intellectual life throughout Europe and the world. Affiliates were established in America, Europe, Australia, Japan, Latin America, India, and Africa, although its appeal was limited in the Third World for obvious reasons. It combined concerts, conferences, and publishing efforts, promoting the State Department line on the Cold War. Magazines affiliated with the Congress included, among others, the China Quarterly, the New Leader and, of course, Encounter.

The funding of the Congress and similar fronts was organized through dozens of charitable trusts and nonprofit foundations, some of which were invented by the CIA. The money was made available through seemingly legitimate means to the Congress, as well as to political parties (including the German Social Democrats), unions and labor organizations, journalists’ unions, student groups, and any number of other organizations that could be counted on to support US hegemony in Europe and the world.

The most complete story of the CIA and the Congress for Cultural Freedom is found in Peter Coleman’s apologetic book, The Liberal Conspiracy. Coleman, a former Australian barrister and editor of the Congress magazine, the Quadrant, lets slip quite a bit of revelatory information in his analysis of the Congress’s activities and its relationship to the CIA. The common targets of Congress literature, as Coleman notes, are familiar: the literature was anti-Communist, social democratic, and anti-neutralist. Other aims promoted by the Congress were cataloged by William Blum: "a strong, well-armed, and united Western Europe, allied to the United States....support for the Common Market and NATO and...skepticism of disarmament [and] pacifism. Criticism of US foreign policy took place within the framework of cold war assumptions; for example that a particular American intervention was not the most effective way of combating communism, not that there was anything wrong with intervention per se...." F.A. Hayek commented that the Congress’ strategic agenda was "not to plan the future of freedom, but to write its obituary."

Among those involved with the Congress were James Burnham, Irving Kristol, Gertrude Himmelfarb, Daniel Bell, Arthur Schlesinger, Lionel Trilling, and the self-described "life-long Menshevik" Sidney Hook. After World War Two, Kristol worked as the editor for the American Jewish Committee’s Commentary magazine, then served as editor of Encounter from 1953 to 1958.

The Congress was organized by Kristol’s boss and CIA man Michael Josselson, who maintained a tight grip on the activities of the Congress as well as the content of its publications. According to Coleman, Josselson’s criteria for his editors was simple: they had to be reliable on the State Department line. Later, Kristol was to deny he knew the organization was a front. This seems unlikely for several reasons. For one, Sidney Hook stated that "like almost everyone else," he had heard that "the CIA was making some contribution to the financing of the Congress." More to the point, as Tom Braden, then head of the CIA’s International Organizations division, wrote in a Saturday Evening Post article, a CIA agent always served as editor of Encounter. Today, Kristol is a kind of svengali in the modern conservative world.

Neoconservative prominence and influence owes quite a bit to the covert activities of this government, something they forget only rarely, as with the case of neocon Richard Perle who was caught funneling information to one of our "reliable allies" while in the Reagan administration.

While waging the CIA’s battle, the neocons were not yet billing themselves as conservatives. But the National Review was another matter, a journal aimed specifically at the American right wing. The official line holds that National Review was founded in an intellectual vacuum, and, for all intents and purposes, created conservatism in America. But events, as are most often the case, were not that simple. The idea for National Review originated with Willi Schlamm, a hard-line interventionist and feature editor with the Old Right Freeman. At odds with the isolationism of the right, Schlamm was well-known for his belligerence, having demanded that the United States go to war over Formosa.

One person in a position to know more details about the founding of NR was the late classicist and right-winger Revilo Oliver. Although late in life Oliver was associated most closely with extremist racialism, in the 50s, he was an influential member of the Buckley inner circle, a regular contributor to National Review and a member of Bill Buckley’s wedding party. Later, he went on to serve as a founding board member of the John Birch Society, until his break with the Society’s founder Robert Welch.

In his autobiography, Oliver explains that the National Review was conceived as a way to put the isolationist Freeman out of business. A surreptitious deal was cut with one of the Freeman editors (presumably Schlamm) to turn the magazine over to Buckley; a last-ditch effort saved the magazine, and control was assumed by Leonard E. Read, president of the Foundation for Economic Education. Unfortunately, Read balked at "politics," i.e., analyzing and criticizing government actions, and the magazine quickly slipped into irrelevance.

It’s hard to blame the editors of the Freeman for failing to see Buckley’s treachery coming. As late as 1954, Buckley was denouncing the US military as incompatible with a free society. Soldiers emerging from the armed forces, Buckley argued, were brainwashed with militaristic platitudes. In his essay, Buckley proposed a debriefing regime for all military men "solely based on the great libertarian documents of our civilization" and study of the lives of the world’s "great individualists." But, as they say, the times, they were a changin’.

Buckley’s decision to launch the National Review was a watershed event on the right by any measure. As Buckley’s admiring social-democratic biographer John Judis notes, "Except for Chodorov, who was a Buckley family friend, none of the right-wing isolationists were included on National Review’s masthead. While this point of view had been welcome in the Freeman, it would not be welcome, even as a dissenting view, in National Review."

As Judis notes, Schlamm, who envisioned himself as the guiding light behind NR, was not even a conservative. He "had more in common with Dwight MacDonald or Daniel Bell than with Robert McCormick; Buckley was turning his back on much of the isolationist...Old Right that had applauded his earlier books and that his father had been politically close to."

Buckley, by 1955, had already been in deep cover for the CIA. While there is some confusion as to the actual duration of Buckley’s service as an agent, Judis notes that he served under E. Howard Hunt of Watergate fame in Mexico City in 1951. Buckley was directed to the CIA by Yale Professor Wilmoore Kendall, who passed Buckley along to James Burnham, then a consultant to the Office Of Policy Coordination, the CIA’s covert-action wing.

Buckley apparently had a knack for spying: before his stint with the Agency, he had served as an on-campus informant for the FBI, feeding God only knows what to Hoover’s political police. In any case, it is known that Buckley continued to participate at least indirectly in CIA covert activities through the 60s.

The founding circle of National Review was composed largely of former agents or men otherwise in the pay of the CIA, including Buckley, Kendall, and Burnham. Wall Street lawyer William Casey, rooted in OSS activities and later to be named director of the CIA, drew up the legal documents for the new magazine. (He also helped transfer Human Events from isolationist to interventionist hands.)

NR required nearly half a million to get off the ground; the only substantial contribution known was from Will Buckley, Senior: $100,000. It’s long been rumored that CIA black funds were used to start the magazine, but no hard evidence exists to establish it. It may also be relevant that the National Review was organized as a nonprofit venture, as covert funding was typically channeled through foundations.

By the 70s, it was known that Buckley had been an agent. More imaginative right-wingers accused Buckley of complicity in everything from the assassination of JFK to the Watergate break-in, undoubtedly owing to his relationship with the mysterious Hunt.

But sober minds also believed that something was suspicious about the National Review. In a syndicated column, Gary Wills wondered, "Was National Review, with four ex-agents of the CIA on its staff, a CIA operation? If so, the CIA was stingy, and I doubt it – but even some on the editorial board raised the question. And the magazine supported Buckley’s old CIA boss, Howard Hunt, and publicized a fund drive for him." In reply, Buckley denounced Wills for being a classicist. But others close to the founding circle of National Review nurtured similar suspicions. Libertarian "fusionist" Frank Meyer, for example, confided privately that he believed that the National Review was a CIA front.

If it was, then it was the federal government that finally broke the back of the populist and isolationist right, the mass-based movement with its roots in the America First anti-war movement. What FDR tried and failed to do when he sought to shut down the Chicago Tribune, when his attorney general held mass sedition trials of his critics on the right, and when he orchestrated one of the worst smear campaigns in US history against his conservative opponents, the CIA accomplished. That in itself ought to lead conservatives to oppose the existence of executive agencies engaged in covert operations.

Today, the war-mongering right is self-sustaining. Money flows like milk and honey to neoconservative activists from the major conservative foundations. Irving’s son Bill Kristol has his sugar daddy in the form of media tycoon and alien Rupert Murdoch. National Review is boring, but in no danger of going under financially.

But the cozy relationship with the federal government is the same. Neocons Bill Kristol and Robert Kagan now insist on massive extensions of the warfare state. The Weekly Standard demands a ground war to topple the head of a foreign government unfriendly to Israel, while denouncing right-wing isolationism, libertarianism, and Murray Rothbard.

This time, the right-wing War Hawks face a potentially insurmountable challenge. The pro-war propaganda directed at the domestic population is failing badly. It is ineffective for two principle reasons: mounting intellectual opposition to the warfare state and the return of grassroots isolationism. Both trends have come to the fore. And not only with the collapse of communism. Widespread public disillusionment exists over the Gulf War of 1991. Sold to the public as a high-tech "virtual" war, the consequences have been harder to hide than the execution of the attack. With over a million Iraqis dead, Hussein still in power, US soldiers apparently poisoned by their own government and a not so far-fetched feeling that the public was duped into supporting an unjust slaughter, people are starting to regard the Gulf War as an outrage. And they are right.

At the height of the Cold War, opposition to interventionism was largely isolated to the anti-war Left. While marshaling an impressive analytic literature on the evils of US imperialism, particularly in the context of Viet Nam, the Left was suspect for its support of socialism and its sometimes overt sympathies for totalitarian regimes. On the right, things were different. Except for a noble band of libertarians lead by Murray Rothbard, conservatives and many libertarians were front and center in support of the security state and its nefarious activities. Now, virtually the entire right is opposed to interventionism. Traditionalists and even nationalist right-wingers are generally opposed to foreign military actions. The dominant anti-war force on the right is the growing number of explicitly isolationist libertarians, who want no truck with the warfare state on principle. The Weekly Standard acknowledged as much and identified Murray Rothbard as the guiding spirit behind today’s antistatist, antiwar movement. And the nonliberal left, lead by long-time noninterventionists like Noam Chomsky, remains opposed to US global hegemony. The neocons and their corporate liberal cronies are the only spokesman for militarism.

The grassroots are hated by the neocons for precisely that reason. The man on the street, the movement conservative, the Perot voter, the Libertarian Party man – they all want the troops brought home and the tyranny of the US empire brought to a halt. When the leaders of the empire try to talk down to normal people, they are jeered off the stage. The RRR position – no more war – is more and more the position of the American people. That’s a strike for peace and a strike for liberty.

Copyright © 1997 by the Center for Libertarian, Studies, Inc.
admin
Site Admin
 
Posts: 30799
Joined: Thu Aug 01, 2013 5:21 am

Re: The CIA and the Media: How America's Most Powerful News

Postby admin » Mon Jun 27, 2016 7:22 am

USAID and Peace Corps Expand Reach in Global Education
by usaid.gov
November/December 2011

NOTICE: THIS WORK MAY BE PROTECTED BY COPYRIGHT

YOU ARE REQUIRED TO READ THE COPYRIGHT NOTICE AT THIS LINK BEFORE YOU READ THE FOLLOWING WORK, THAT IS AVAILABLE SOLELY FOR PRIVATE STUDY, SCHOLARSHIP OR RESEARCH PURSUANT TO 17 U.S.C. SECTION 107 AND 108. IN THE EVENT THAT THE LIBRARY DETERMINES THAT UNLAWFUL COPYING OF THIS WORK HAS OCCURRED, THE LIBRARY HAS THE RIGHT TO BLOCK THE I.P. ADDRESS AT WHICH THE UNLAWFUL COPYING APPEARED TO HAVE OCCURRED. THANK YOU FOR RESPECTING THE RIGHTS OF COPYRIGHT OWNERS.


To mark both agencies’ 50th anniversaries, USAID and the Peace Corps signed the Global Education Framework (GEF) agreement to encourage and enhance collaboration in global education activities.

GEF gives both agencies a flexible way to implement joint education initiatives at the local, national, regional, and global levels in basic education, higher education, youth development, and workforce development.

“The partnership builds on the work of Peace Corps volunteers who have been leaders in education and youth projects for 50 years,” said Peace Corps Director Aaron S. Williams. “We will utilize the agreement to support efforts to enhance the contributions our volunteers are making around the world with local communities at the grassroots level every day.”

The agreement allows USAID missions around the world and bureaus and offices in Washington to contribute funds that support education initiatives being implemented by the Peace Corps and its volunteers. Since the agreement’s inception, USAID has provided nearly $1.8 million in support of seven activities (see box). The collaboration under this agreement has been aimed at providing resources for the Peace Corps to enhance its technical training of volunteers and their host country counterparts.

USAID and the Peace Corps have three global framework agreements that allow this type of collaboration. The USAID/Peace Corps Small Project Assistance Agreement was implemented in 1983; and in July 2011, the agencies signed the Global Food Security Agreement.

The agreement creates a framework under which interested offices and field staff from both agencies can design a wide range of education, gender, and youth programs. For example, USAID support is enabling the development of new training modules for volunteers and staff positions to support common areas of interest such as promoting literacy and reading.

“The Global Education Framework Agreement demonstrates how we are effectively and efficiently programming every development dollar to deliver meaningful results in education,” says USAID Administrator Rajiv Shah. “By working together, we strengthen our organizations to better assist the countries and people we serve.”

The first strategic goal outlined in the new USAID Education Strategy—improving early grade reading—also reflects a Peace Corps focus area in education. Additionally, the three primary crosscutting issues in the strategy—youth programming, gender equality, and learners with disabilities—are all key programming areas for the Peace Corps.

“This important collaboration helps USAID meet its education goals while helping support Peace Corps and its local partners to reach greater numbers of learners both in and out of school,” says Richard Whelden, director of USAID’s Education Office and a returned Peace Corps volunteer who served in Chad from 1974 to 1978. “We also recognize that today’s volunteers are increasingly connected and bring valuable knowledge and other tech-savvy skills and expertise to the communities where they are serving.”

Over 200,000 Americans have served as Peace Corps volunteers since 1961, working in 139 counties to promote world peace and friendship. Currently, there are 8,655 Peace Corps volunteers serving in 76 countries worldwide. Approximately 40 percent of all volunteers today are assigned in either education or youth sectors, and over 60 percent of all volunteers report working with youth in their primary assignments.

Global Education

Under the Global Education Framework agreement, the following activities are being supported:

• Development and piloting of new international training and workshop materials for volunteers and staffers to promote data-driven education decision-making at the community level;
• Training to aid teachers and school officials in the two-year Peace Corps Education Assistance Project for Mindanao, Philippines;
• Volunteers providing English language instruction to judges and court staff under the Millenium Challenge Corporation Rwanda Justice Strengthening Project;
• Design, development, and delivery of training materials for “Creating an Enabling Classroom Environment for Improved Reading and Learning Activity”
• Peace Corps, Washington, D.C., hiring a full-time literacy specialist and program support to better systematize and expand efforts already under way in early grade reading and literacy;
• Creation and delivery of training materials in “Life Skills and Leadership for Youth Activity”; and
• A baseline education assessment study in South Africa prior to Peace Corps expansion of education project into a new region of the country.

SOURCE: PEACE CORPS


Regardless of volunteers’ primary assignments, many work to support and develop the skills and capacities of young people and teachers. Volunteers are often placed in rural communities outside the reach of other institutions. They act as conduits, helping youth make the connection from school to work.

Peace Corps volunteers develop language, cross-cultural, and technical skills that can be applied on a broader scale once they end their service. Many returned Peace Corps volunteers continue public service by working at U.S. Government agencies, including USAID.

Peace Corps officials say the collaboration with USAID could help to enhance projects like one in Paraguay, where two Peace Corps volunteers helped construct and stock a library after noting the poor reading skills of community members. The effort, which began in 2009, became Biblioteca Ñemoaranduhagua, Guarani for: “To learn more/In Order to Know More Library,” nearly one year later. It is now a fully functional library with a technology area, teacher resources, and around 700 books for all ages and interest levels.

With USAID’s support, more projects like this could be established throughout the country.

“As USAID and Peace Corps look to the past and celebrate 50 years of collaboration as leaders in global education, this innovative partnership ensures the two agencies are looking ahead to solve the development priorities of tomorrow,” added Williams.

For more information on the Global Education Framework agreement, please contact the Peace Corps’ Sara Lopez, Office of Intergovernmental Affairs and Partnerships, slopez2@peacecorps.gov, and USAID’s Anthony Bloome, Office of Education, abloome@usaid.gov.
admin
Site Admin
 
Posts: 30799
Joined: Thu Aug 01, 2013 5:21 am

Re: The CIA and the Media: How America's Most Powerful News

Postby admin » Mon Jun 27, 2016 7:33 am

Lee St. Lawrence: The Man Behind the Peace Corps (Excerpt)
by Pierre L. Delva; Joan Campbel-Delva

NOTICE: THIS WORK MAY BE PROTECTED BY COPYRIGHT

YOU ARE REQUIRED TO READ THE COPYRIGHT NOTICE AT THIS LINK BEFORE YOU READ THE FOLLOWING WORK, THAT IS AVAILABLE SOLELY FOR PRIVATE STUDY, SCHOLARSHIP OR RESEARCH PURSUANT TO 17 U.S.C. SECTION 107 AND 108. IN THE EVENT THAT THE LIBRARY DETERMINES THAT UNLAWFUL COPYING OF THIS WORK HAS OCCURRED, THE LIBRARY HAS THE RIGHT TO BLOCK THE I.P. ADDRESS AT WHICH THE UNLAWFUL COPYING APPEARED TO HAVE OCCURRED. THANK YOU FOR RESPECTING THE RIGHTS OF COPYRIGHT OWNERS.


Page ten of the eleven-paged DACOR Bulletin published in March includes a fifteen-line obituary that I read on the web, never having received one from DACOR:

Lee St. Lawrence, a retired Foreign Service Reserve Officer, died on November 23rd 2006 at a hospital near his home in Deal, Kent, England. Joseph Lee St. Lawrence was born in Massachusetts. He served in the U.S. Army Overseas between 1943 and 1946. Following his Honorable discharge, he worked as a military intelligence investigator in Paris in 1946 and as an instructor in a U.S. Government Intelligence School in Germany 1947 and 1951-1953. He returned to Paris in 1953 to serve as an interpreter translator for the U.S. Army for two years.

Mr. Lawrence joined the International Cooperation Administration, a bureau antecedent of the Agency for International Development in 1955. He was assigned to the ICA mission in Belgrade. In 1957 he was transferred to Vientiane. He returned to AID headquarters in 1960. Six years later he was posted to the AID mission in Bangkok as a regional development advisor; in 1967, he was detailed to the Embassy; in 1971 he became a counselor for regional development/economic affairs. His postings after 1974 and the date of retirement are unavailable; according to his long-time friend, Prof. Pierre Delva, he retired with ambassadorial rank. Mr. St. Lawrence moved to Deal in the 1980's. His wife, Ann St. Lawrence died in the 1980s.

He leaves his companion, Mme Corrine Baudon, of their home in Deal, and a brother (Kindness of Prof Delva)
admin
Site Admin
 
Posts: 30799
Joined: Thu Aug 01, 2013 5:21 am

Re: The CIA and the Media: How America's Most Powerful News

Postby admin » Sun Dec 17, 2017 4:43 am

Sargent Shriver
by Wikipedia
Accessed: 12/16/17

NOTICE: THIS WORK MAY BE PROTECTED BY COPYRIGHT

YOU ARE REQUIRED TO READ THE COPYRIGHT NOTICE AT THIS LINK BEFORE YOU READ THE FOLLOWING WORK, THAT IS AVAILABLE SOLELY FOR PRIVATE STUDY, SCHOLARSHIP OR RESEARCH PURSUANT TO 17 U.S.C. SECTION 107 AND 108. IN THE EVENT THAT THE LIBRARY DETERMINES THAT UNLAWFUL COPYING OF THIS WORK HAS OCCURRED, THE LIBRARY HAS THE RIGHT TO BLOCK THE I.P. ADDRESS AT WHICH THE UNLAWFUL COPYING APPEARED TO HAVE OCCURRED. THANK YOU FOR RESPECTING THE RIGHTS OF COPYRIGHT OWNERS.


Image
Sargent Shriver
United States Ambassador to France
In office: April 22, 1968 – March 25, 1970
Nominated by: Lyndon B. Johnson
Preceded by: Charles E. Bohlen
Succeeded by: Arthur K. Watson
Director of the Office of Economic Opportunity
In office: October 16, 1964[1] – March 22, 1968
President: Lyndon B. Johnson
Preceded by: Office Created
Succeeded by: Bertrand Harding
1st Director of the Peace Corps
In office: March 22, 1961 – February 28, 1966[2]
President: John F. Kennedy; Lyndon B. Johnson
Preceded by: Office Created
Succeeded by: Jack Vaughn
Personal details
Born: Robert Sargent Shriver Jr., November 9, 1915, Westminster, Maryland, U.S.
Died: January 18, 2011 (aged 95), Bethesda, Maryland, U.S.
Political party: Democratic
Spouse(s): Eunice Kennedy (m. 1953; d. 2009)
Relations: Katherine Schwarzenegger (granddaughter); Patrick Schwarzenegger (grandson)
Children: Robert Shriver III; Maria Shriver; Timothy Shriver; Mark Shriver; Anthony Shriver
Parents: Robert Sargent Shriver Sr.; Hilda Shriver
Education: Canterbury School
Alma mater: Yale University (BA, LLB)
Profession: Attorney
Awards: Purple Heart Medal; American Campaign Medal; Asiatic-Pacific Campaign Medal; World War II Victory Medal[3]
Military service
Allegiance: United States of America
Service/branch: U.S. Navy
Years of service: 1941–1945
Rank: Lieutenant
Battles/wars: World War II

Robert Sargent Shriver Jr.[4] (/ˈsɑːrdʒənt ˈʃraɪvər/; November 9, 1915 – January 18, 2011) was an American diplomat, politician and activist. As the husband of Eunice Kennedy Shriver, he was part of the Kennedy family. Shriver was the driving force behind the creation of the Peace Corps, and founded the Job Corps, Head Start, and other programs as the "architect" of the 1960s "War on Poverty."[4] He was the Democratic Party's nominee for Vice President in the 1972 presidential election.

Born in Westminster, Maryland, Shriver pursued a legal career after graduating from Yale Law School. An opponent of U.S. entrance into World War II, he helped establish the America First Committee but volunteered for the United States Navy before the Japanese Attack on Pearl Harbor. During the war, he served in the South Pacific, participating in the Naval Battle of Guadalcanal. After being discharged from the navy, he worked as an assistant editor for Newsweek and met Eunice Kennedy, marrying her in 1953.

He worked on the 1960 presidential campaign of his brother-in-law, John F. Kennedy, and helped establish the Peace Corps after Kennedy's victory. After Kennedy's assassination, Shriver served in the administration of Lyndon B. Johnson and helped establish several anti-poverty programs as director of the Office of Economic Opportunity. He also served as the United States Ambassador to France from 1968 to 1970. In 1972, Democratic vice presidential nominee Thomas Eagleton resigned from the ticket, and Shriver was chosen as his replacement. The Democratic ticket of George McGovern and Shriver lost in a landslide election to Republican President Richard Nixon and Vice President Spiro Agnew. Shriver briefly sought the 1976 Democratic presidential nomination but dropped out of the race after the first set of primaries.

After leaving office, he resumed the practice of law, becoming a partner with Fried, Frank, Harris, Shriver & Jacobson. He also served as president of the Special Olympics and was briefly a part-owner of the Baltimore Orioles. He was diagnosed with Alzheimer's disease in 2003 and died in Bethesda, Maryland in 2011.

Early life and career

Shriver was born in Westminster, Maryland, the younger son of Robert Sargent Shriver Sr. and his wife Hilda, who had also been born with the surname "Shriver" (they were second cousins).[5] Sarge's elder brother was Thomas Herbert Shriver. Of partial German ancestry, Shriver was a descendant of David Shriver, who signed the Maryland Constitution and Bill of Rights at Maryland's Constitutional Convention of 1776.[6] He spent his high school years at Canterbury School in New Milford, Connecticut, which he attended on a full scholarship. He was on Canterbury's baseball, basketball, and football teams, became the editor of the school's newspaper, and participated in choral and debating clubs.[7] After he graduated in 1934, Shriver spent the summer in Germany as part of The Experiment in International Living, returning in the fall of 1934 to enter Yale University. He received his bachelor's degree in 1938 in American Studies, having been a member of the Delta Kappa Epsilon fraternity (Phi chapter) and the Scroll and Key Society. He was chairman of the Yale Daily News. Shriver then attended Yale Law School, earning an LL.B. degree in 1941.

An early opponent of American involvement in World War II, Shriver was a founding member of the America First Committee, an organization started in 1940 by a group of Yale law students, also including future U.S. President Gerald Ford and Supreme Court Justice Potter Stewart, that tried to keep the U.S. out of the European war.[8] Nevertheless, Shriver volunteered for the U.S. Navy before the attack on Pearl Harbor, saying he had a duty to serve his country even if he disagreed with its policies. He spent five years on active duty, mostly in the South Pacific, serving aboard the USS South Dakota (BB-57), reaching the rank of lieutenant (O-3). He was awarded a Purple Heart for wounds he received during the bombardment of Guadalcanal.[9]

Shriver's relationship with the Kennedys began when he was working as an assistant editor at Newsweek after his discharge from the Navy. He met Eunice Kennedy at a party in New York, and shortly afterwards family patriarch, Joseph P. Kennedy Sr., asked him to look at diary entries written by his eldest son, Joseph P. Kennedy Jr., who had died in a plane crash while on a military mission during World War II. Shriver was later hired to manage the Merchandise Mart, part of Kennedy's business empire, in Chicago, Illinois.[10]

After a seven-year courtship, Shriver married Eunice Kennedy on May 23, 1953, at St. Patrick's Cathedral in New York City. She was the third daughter of Joseph Kennedy Sr. and Rose Kennedy.[11]

They had five children:

1. Robert Sargent "Bobby" Shriver III (born April 28, 1954);
2. Maria Owings Shriver (born November 6, 1955);
3. Timothy Perry Shriver (born August 29, 1959);
4. Mark Kennedy Shriver (born February 17, 1964);
5. Anthony Paul Kennedy Shriver (born July 20, 1965);

Shriver was admitted to practice law in the District of Columbia, Illinois, and New York, and at the U.S. Supreme Court.[12]

A devout Catholic, Shriver attended daily Mass and always carried a rosary of well-worn wooden beads.[13] He was critical of abortion and was a signatory to "A New Compact of Care: Caring about Women, Caring for the Unborn", which appeared in the New York Times in July 1992 and stated that "To establish justice and to promote the general welfare, America does not need the abortion license. What America needs are policies that responsibly protect and advance the interest of mothers and their children, both before and after birth."[14]

Political career

1950s


He was appointed to and served as president of the Chicago Board of Education.

1960s

Image
Shriver and JFK at the White House in August 1961.

When brother-in-law John F. Kennedy ran for president, Shriver worked as a political and organization coordinator in the Wisconsin and West Virginia primaries. During Kennedy's presidential term, Shriver founded and served as the first director of the Peace Corps.[4]

After Kennedy's assassination, Shriver continued to serve as Director of the Peace Corps and served as Special Assistant to President Lyndon Johnson. Under Johnson, he created the Office of Economic Opportunity with William B. Mullins and served as its first Director.[15] He is known as the "architect" of the Johnson administration's "War on Poverty".[4] Hired by President Johnson to be the "salesman" for Johnson's War on Poverty initiative, Shriver initially was "not interested in hearing about community action proposals." The Job Corps movement was more consistent with his goals. Thus, soon after his appointment, Shriver "moved quickly to reconsider the proposed antipoverty initiative." [16]

Shriver founded numerous social programs and organizations, including Head Start,[17] VISTA, Job Corps, Community Action, Upward Bound, Foster Grandparents, Legal Services, the National Clearinghouse for Legal Services (now the Shriver Center), Indian and Migrant Opportunities and Neighborhood Health Services, in addition to directing the Peace Corps. He was active in Special Olympics, founded by his wife Eunice.

Shriver was awarded the Pacem in Terris Peace and Freedom Award in 1967. It was named after a 1963 encyclical letter by Pope John XXIII that calls upon all people of good will to secure peace among all nations. Pacem in terris is Latin for 'Peace on Earth'.

Shriver served as U.S. Ambassador to France from 1968 to 1970, becoming a quasi-celebrity among the French for bringing what Time magazine called "a rare and welcome panache" to the normally sedate world of international diplomacy.[18]

1970s and Vice Presidential/Presidential candidacies

During the 1972 Democratic National Convention in Miami Beach, Florida, George McGovern considered Shriver as a vice presidential candidate, but his campaign was unable to reach Shriver, who was in Russia at the time, visiting Moscow.[19] McGovern then selected Thomas Eagleton instead, who later resigned from the Democratic ticket following revelations of past mental health treatments. Shriver then replaced Eagleton on the ticket. The McGovern-Shriver ticket lost to Republican incumbents Richard Nixon and Spiro Agnew.

Shriver unsuccessfully sought the Democratic presidential nomination in 1976. His candidacy was short-lived and he returned to private life.[20]

Life after politics

He was associated with the Fried, Frank, Harris, Shriver & Jacobson law firm in Washington, D.C., where he specialized in international law and foreign affairs, beginning in 1971.[12] He retired as partner in 1986 and was then named of counsel to the firm.

In 1981, Shriver was appointed to the Rockefeller University Council, an organization devoted exclusively to research and graduate education in the biomedical and related sciences.

In 1984, he was elected President of Special Olympics by the Board of Directors; as President, he directed the operation and international development of sports programs around the world. Six years later, in 1990, he was appointed Chairman of the Board of Special Olympics.

He was an investor in the Baltimore Orioles along with his eldest son Bobby Shriver, Eli Jacobs, and Larry Lucchino from 1989[21] to 1993.

Illness and death

Shriver was diagnosed with Alzheimer's disease in 2003. In 2004, his daughter, Maria, published a children's book, What's Happening to Grandpa?, to help explain Alzheimer's to children. The book gives suggestions on how to help and to show love to an elderly person with the disease.[22] In July 2007, Shriver's son-in-law, California Governor Arnold Schwarzenegger, speaking in favor of stem-cell research, said that Shriver's Alzheimer's disease had advanced to the point that "Today, he does not even recognize his wife."[23] Maria Shriver discusses her father's worsening condition in a segment for the four-part 2009 HBO documentary series The Alzheimer's Project called Grandpa, Do You Know Who I Am?, including describing a moment when she decided to stop trying to correct his various delusions.[24]

On August 11, 2009, Shriver's wife of 56 years, Eunice, died at the age of 88.[25] He attended her wake and funeral in Centerville and Hyannis, Massachusetts.[26] Two weeks later, on August 29, 2009, he also attended the funeral of her brother Ted Kennedy in Boston, Massachusetts.[27]

Shriver died on January 18, 2011, in Suburban Hospital in Bethesda, Maryland, at age 95.[4][10][28] Shriver's family released a statement calling him "a man of giant love, energy, enthusiasm, and commitment" who "lived to make the world a more joyful, faithful, and compassionate place."[28] President Barack Obama also released a statement, calling Shriver "one of the brightest lights of the greatest generation"[28] Aaron S. Williams, the director of the Peace Corps, said in a statement, "The entire Peace Corps community is deeply saddened by the passing of Sargent Shriver." He further noted that Shriver "served as our founder, friend, and guiding light for the past 50 years" and that "his legacy of idealism will live on in the work of current and future Peace Corps volunteers."[29] He is buried alongside his wife Eunice at St. Francis Xavier Cemetery in Centerville, Massachusetts.

Legacy

In 1993, Shriver received the Franklin D. Roosevelt Freedom From Want Award. On August 8, 1994, Shriver received the Presidential Medal of Freedom, the United States' highest civilian honor, from President Bill Clinton.

In December 1993, the University of Maryland, Baltimore County created the Shriver Center in honor of Shriver and his wife Eunice Kennedy. The center serves as the university's applied learning, civic engagement, and applied learning organization. The Shriver Center also is home to the Shriver Peaceworker Program and the Shriver Living Learning Community.[30]

The Job Corps dedicated a Center to his name in 1998 - the "Shriver Job Corps Center" - located in Devens, Massachusetts.[31] The National Clearinghouse for Legal Services (renamed the National Center on Poverty Law in 1995) was renamed the Shriver Center in 2002 and each year awards a Sargent Shriver Award for Equal Justice.[32]

Sargent Shriver Elementary School, located in Silver Spring, Maryland, is named after him.[33][34][35]

In January 2008, a documentary film about Shriver aired on PBS, titled American Idealist: The Story of Sargent Shriver.[4]

Following his death, Daniel Larison wrote:

Shriver was an admirable, principled, and conscientious man who respected the dignity and sanctity of human life, and he also happened to be a contemporary and in-law of Kennedy. Not only did Shriver represent a “link” with JFK, but he represented a particular culture of white ethnic Catholic Democratic politics that has been gradually disappearing for the last fifty years. A pro-life Catholic, Shriver had been a founding member of the America First Committee, and more famously he was also on the 1972 antiwar ticket with George McGovern. In short, he represented much of what was good in the Democratic Party of his time.[36]


Electoral history

United States presidential election, 1972

Richard Nixon/Spiro Agnew (R) (inc.) - 47,168,710 (60.7%) and 520 electoral votes (49 states carried)
George McGovern/Sargent Shriver (D) - 29,173,222 (37.5%) and 17 electoral votes (1 state and D.C. carried)
John Hospers/Theodora Nathan (Libertarian) - 3,674 (0.00%) and 1 electoral vote (Republican faithless elector)
John G. Schmitz/Thomas J. Anderson (AI) - 1,100,868 (1.4%) and 0 electoral votes
Linda Jenness/Andrew Pulley (Socialist Workers) - 83,380 (0.1%)
Benjamin Spock/Julius Hobson (People's) - 78,759 (0.1%)

1976 Democratic presidential primaries[37]

Jimmy Carter - 6,235,609 (39.27%)
Jerry Brown - 2,449,374 (15.43%)
George Wallace - 1,955,388 (12.31%)
Mo Udall - 1,611,754 (10.15%)
Henry M. Jackson - 1,134,375 (7.14%)
Frank Church - 830,818 (5.23%)
Robert Byrd - 340,309 (2.14%)
Sargent Shriver - 304,399 (1.92%)
Unpledged - 283,437 (1.79%)
Ellen McCormack - 238,027 (1.50%)
Fred R. Harris - 234,568 (1.48%)
Milton Shapp - 88,254 (0.56%)
Birch Bayh - 86,438 (0.54%)
Hubert Humphrey - 61,992 (0.39%)
Ted Kennedy - 19,805 (0.13%)
Lloyd Bentsen - 4,046 (0.03%)
Terry Sanford - 404 (0.00%)

References

1. Remarks at the Swearing In of Sargent Shriver as Director, Office of Economic Opportunity. The American Presidency Project. Retrieved 7 May 2015.
2. "About the Peace Corps : Past Directors". Archived from the original on December 26, 2003. Retrieved 7 May 2015.
3. Herbert, Bob (April 23, 2004). "A Muscular Idealism". The New York Times. Retrieved December 5, 2008.
4. McFadden, Robert D. (January 18, 2011). "R. Sargent Shriver, Peace Corps Leader, Dies at 95". The New York Times. Retrieved January 18, 2011.
5. Shorter, Edward (2000). The Kennedy Family and the Story of Mental Retardation. Temple University Press. p. 61. ISBN 1-566-39782-0.
6. "The New Nominee No Longer Half a Kennedy". Time. August 14, 1972. Retrieved September 27, 2008.
7. http://www.newstimes.com/local/article/ ... 025181.php
8. Kauffman, Bill; Sarles, Ruth (2003). A story of America First: the men and women who opposed U. S. intervention in World War II. New York: Praeger. p. xvii. ISBN 0-275-97512-6.
9. Schoifet, Mark (January 19, 2011). "Sargent Shriver, Kennedy In-Law, Founder of U.S. Peace Corps, Dies at 95". Bloomberg. Retrieved February 22, 2011.
10. Patricia Sullivan; Emma Brown (January 18, 2011). "Sargent Shriver dies at 95; founded Peace Corps". The Washington Post. Retrieved January 21, 2014.
11. "R(obert) Sargent Shriver: Papers (#214) - John F. Kennedy Presidential Library & Museum". Jfklibrary.org. Retrieved February 22, 2011.
12. "Sargent Shriver". Fried, Frank, Harris, Shriver & Jacobson LLP. Retrieved June 7, 2008.
13. "Sargent Shriver and the politics of life". National Catholic Reporter. August 30, 2002.
14. "Pro-Life Liberal Sargent Shriver Dies". Catholic Online. January 19, 2011. Archived from the original on January 24, 2011.
15. "W. B. Mullins, 52, A Founding Official Of the Peace Corps". The New York Times. May 16, 1990. Retrieved May 23, 2010.
16. Vinovskis, M. A. (2008) Birth of Head Start: Preschool education policies in the Kennedy and Johnson administrations Chicago, IL: University of Chicago Press. p. 42-43
17. "Head Start History: 1965-Present" (PDF). Pennsylvania Head Start Association. Archived from the original (PDF) on May 15, 2011. Retrieved January 21, 2011.
18. "Diplomacy: The Liveliest Ambassador". Time. November 1, 1968. Retrieved January 18, 2011.
19. Clymer, Adam (January 18, 2011). "Sargent Shriver's America". The Daily Beast. Retrieved March 21, 2016. In fact, McGovern said this week, he probably would have chosen instead of the ill-starred Eagleton at the Miami Beach convention, but Shriver was traveling in Russia and could not be reached by phone to be offered the nomination.
20. "JFK Presidential Library Opens Sargent Shriver Collection". John F. Kennedy Presidential Library & Museum. February 1, 2005. Retrieved June 7, 2008.
21. Hyman, Mark S. "Orioles are sold: $70 million; Buyers say team will stay," The Baltimore Sun, December 7, 1988
22. Shriver, Maria (April 28, 2004). What's Happening to Grandpa?. Little, Brown Young Readers. ISBN 978-0-316-00101-4.
23. Benzie, Robert; Ferguson, Rob (May 31, 2007). "Terminator gunning to save lives; California governor, McGuinty sign stem-cell research deal in bid to `cure a lot' of illnesses". Toronto Star. Retrieved June 7, 2008.
24. HBO Documentary, The Alzheimer's Project, 2009, Grandpa, Do You Know Who I Am? with Maria Shriver.
25. Elizabeth Mehren (January 18, 2011). "R. Sargent Shriver dies at 95; 'unmatched' public servant and Kennedy in-law". Los Angeles Times. Retrieved January 18,2011.
26. "Special Olympians, family celebrate Eunice Kennedy Shriver". Associated Press via turnto10.com. August 13, 2009. Retrieved January 20, 2011.
27. Potempa, Philip (September 1, 2009). "OFFBEAT: Sen. Ted Kennedy's funeral unites family with words of inspiration". Times of Northwest Indiana. Retrieved January 20, 2011.
28. McGuire, Bill (January 18, 2011). "Sargent Shriver Dies: Peace Corps Founder, VP Candidate". ABC News. Retrieved January 18, 2011.
29. "Peace Corps Mourns the Loss of Founder and Visionary Father, Sargent Shriver". News Releases & Statements. Peace Corps. January 18, 2011. Retrieved January 19, 2011.
30. http://shrivercenter.umbc.edu/history/
31. Schada, Emilie (Fall 2005). "Shriver, Robert Sargent (Informational Paper)". Learning to Give. Retrieved January 18, 2011.
32. "Our Founder, Sargent Shriver". SHRIVER CENTER: Sargent Shriver National Center on Poverty Law. Archived from the original on May 16, 2006. Retrieved January 19, 2011.
33. "Hands-on lessons for Shriver students". Gazette.net. November 14, 2007. Retrieved February 22, 2011.
34. "New school year, new elementary school". Gazette.net. September 13, 2006. Retrieved February 22, 2011.
35. "Who is Sargent Shriver?". Montgomeryschoolsmd.org. January 24, 2011. Retrieved February 22, 2011.
36. Larison, Daniel Shriver and Lieberman, The American Conservative
37. "US President - D Primaries Race - Feb 01, 1976". Our Campaigns. Retrieved February 22, 2011.
admin
Site Admin
 
Posts: 30799
Joined: Thu Aug 01, 2013 5:21 am

Re: The CIA and the Media: How America's Most Powerful News

Postby admin » Thu Mar 28, 2019 12:30 am

Purity in the Peace Corps
Excerpt from The Invisible Government
by David Wise and Thomas B. Ross

NOTICE: THIS WORK MAY BE PROTECTED BY COPYRIGHT

YOU ARE REQUIRED TO READ THE COPYRIGHT NOTICE AT THIS LINK BEFORE YOU READ THE FOLLOWING WORK, THAT IS AVAILABLE SOLELY FOR PRIVATE STUDY, SCHOLARSHIP OR RESEARCH PURSUANT TO 17 U.S.C. SECTION 107 AND 108. IN THE EVENT THAT THE LIBRARY DETERMINES THAT UNLAWFUL COPYING OF THIS WORK HAS OCCURRED, THE LIBRARY HAS THE RIGHT TO BLOCK THE I.P. ADDRESS AT WHICH THE UNLAWFUL COPYING APPEARED TO HAVE OCCURRED. THANK YOU FOR RESPECTING THE RIGHTS OF COPYRIGHT OWNERS.


Purity in the Peace Corps

THE CONFLICT in the field between the ambassador and the intelligence operator is reflected on a larger scale in the frequent clashes in Washington between the State Department and the CIA. The uneasiness felt in other government agencies over the role of the CIA runs deeper than that, however.

This uneasiness is little known outside of the government, and it is almost never talked about. But the Peace Corps provides the best example.

During the 1960 campaign, John F. Kennedy had promised, if elected, to establish a Peace Corps. He kept his word, created the new agency by an executive order in March, 1961, and asked his brother-in-law, Sargent Shriver, Jr., to head it.

Shriver accepted, but he very quickly concluded that the Peace Corps, with its thousands of young volunteers dispersed over the globe, could well look like an all but irresistible "cover" to an intelligence agency always on the alert for new ways to disguise its people. At the same time, Shriver knew that the Peace Corps, because it would offer genuine help to the emerging nations of the world, would be an equally tempting target for Communist propaganda, which would seek at all costs to discredit it.

Therefore, Shriver privately proclaimed his determination to take every possible step to divorce the Peace Corps from even the faintest smell of intelligence work. He was well aware that even one "spy" incident involving a volunteer might destroy the Corps.

An anecdote that went the rounds of the executive suite of the Peace Corps at the time of its birth is revealing. It had the then Vice-President, Lyndon Johnson, advising Shriver to "beware the three C's -- Communism, Cuties, and the CIA."

In the spring of 1961 Shriver made a trip seeking to persuade neutral nations to accept Peace Corpsmen. He discovered that the leaders of those countries were blunt in asking whether he would let the Corps be used as a cover for intelligence agents. Shriver replied just as bluntly that he was doing everything he could within the government to make sure that the CIA stayed out of his agency. He also promised to assist individual countries in any security checks they might care to make.

As early as March 16, 1961, Radio Moscow was attacking the Peace Corps as a plan for "the collection of espionage information for Allen Dulles' agency." On May 11 Tass, the Soviet news agency, sent out a dispatch in English to Europe, headlined "Peace Corps Head Shriver CIA Agent."

As a first step in his campaign to prevent the Peace Corps from becoming tarred as an instrument of Cold War intelligence-gathering, Shriver went directly to President Kennedy. "Jack Kennedy gave me his promise," Shriver later told a friend, "that there would be no CIA agents in the Peace Corps."

Upon graduating in 1949, Coffin entered the Union Theological Seminary, where he remained for a year, until the outbreak of the Korean War reignited his interest in fighting against communism. He joined the CIA as a case officer in 1950 (his brother-in-law Franklin Lindsay had been head of the Office of Policy Coordination at the OSS, one of the predecessors of the CIA) spending three years in West Germany recruiting anti-Soviet Russian refugees and training them how to undermine Stalin's regime....

Approached by Sargent Shriver in 1961 to run the first training programs for the Peace Corps, Coffin took up the task and took a temporary leave from Yale, working to develop a rigorous training program modeled on Outward Bound and supervising the building of a training camp in Puerto Rico.
He used his pulpit as a platform for like-minded crusaders, hosting the Rev. Martin Luther King Jr., South African Archbishop Desmond Tutu, and Nelson Mandela, among others.

-- William Sloane Coffin, by Wikipedia


He began working for the Russian-language station Radio Liberty, which was based in Munich, at the height of the Cold War. He worked for the U.S. Information Service, which sent American citizen diplomats around the world to talk to people about American values and democracy....

Between 1964 and 1972, he served as deputy Peace Corps director in India, country director in Tunisia and Nigeria and finally as director of all Peace Corps programs in Africa.

-- Francis Underhill Macy - improved Russia relations, by Peter Fimrite


The most encouraging development is that the Ambassador has decided he wants two Olympic attaches -- the other one will be Dave Carrasco, former basketball coach at the American University and now head of the Peace Corps sports programme in Ecuador (who of course, has no connection whatsoever with the Agency).

-- Inside the Company: CIA Diary, by Philip Agee


Just as we were preparing a number of hard questions to ask Robert G. Deindorfer, came news of his death on March 26.

Though never exposed during his lifetime, Deindorfer was a spy for the CIA.

According to the New York Times, the 61-year-old author and public relations executive had been a reporter for the United Press and a manager of the New York Stock Exchange's magazine, newspaper feature and book department.

He had done public relations work for the City of New York, the Institute of Life Insurance, and the Foundation for Full Service Banks. At the time of his death he was with the Financial Service Group of Carl Byoir & Associates, an international public relations firm.

The Times left out a lot about Deindorfer, who also wrote under the names Jay Bender, Jay Dender, and Robert Greene. He had taught journalism at New York University and had served as a consultant to the Peace Corps.

He also had written several books on a variety of topics ranging from professional football and fishing to country life in England and espionage.

The New York Times didn't mention that Deindorfer was a member of the CIA's "old boy" network, although a hint of this has been on record for some time. In an introduction to the 1967 edition of Secret Service: Thirty-Three Centuries of Espionage, former CIA Director Allen Dulles wrote that Deindorfer was well qualified to complete the revision of Richard W. Rowan's book after that author's death because of his "accurate and objective sense of perspective."

Until recently, the precise measure of his accuracy and objectiveness lay hidden in CIA files, but a tiny portion was revealed in the uncensored fragment of the document released to Philip Agee under the Freedom of Information Act.

Deindorfer was a friend of Angus Thuermer, once a reporter for the Associated Press and later the CIA's press liaison. After the events described above, Thuermer orchestrated the media disinformation campaign against Agee and this magazine's predecessor, the old CounterSpy, falsely holding them responsible for the 1975 assassination of Richard Welch, the CIA's station chief in Athens. It may have been Thuermer himself who dispatched Deindorfer to spy on Agee while he was living in England in 1974.

-- Death Overtakes a Spy, by Ken Lawrence


President Kennedy followed up this verbal assurance to Shriver by issuing orders to Allen Dulles and later to his successor, John McCone, which continued in effect after President Johnson took office. In addition, Shriver met with Dulles and later with McCone and obtained their guarantee that the CIA would stay away from the Peace Corps.

But the problem was more subtle than that. Shriver's dilemma was a peculiar one, bred of the Cold War and inconceivable in the America of even twenty years before. Could he be certain that the White House attitude would be reflected all along the line? Could he be sure, for example, that a lower-echelon CIA official might not quietly attempt, despite everything, to plant agents in the Peace Corps, in the honest belief that he was acting in some higher national interest?

Shriver must have decided he could not be sure of the answers to these delicate questions, for he did not rely on presidential assurances alone. A careful screening process was set up. It was designed, of course, to catch any Communist or security risk who might try to get into the Peace Corps. But it was also designed -- hopefully -- to spot any CIA "volunteer" before he could unpack his cloak and dagger.

It might come as a jolt to most Americans to know that one agency of the United States Government feels it must protect itself against infiltration in its ranks by another agency of the United States Government. But the Peace Corps has taken elaborate steps to prevent just that.

Shriver designated William Delano, the Peace Corps' young general counsel, to ride herd on the problem and make sure no intelligence men slipped through the net. As insurance, Shriver laid down a firm rule. No one with any intelligence background, even years ago, would be accepted.

As Peace Corps officials soon discovered, there was a hitch. Openly acknowledged "overt" employees of the CIA are allowed to say so when they seek a new job. But covert employees of the CIA are not permitted to reveal it, even years later on a government job application form. They might put down the name of a commercial cover company or perhaps some other branch of the government for which they had ostensibly worked.

And a routine Civil Service check, Peace Corps officials realized, would not reveal whether applicants had been or were still covert CIA agents. Some applicants, unaware of Shriver's policy, innocently listed such past jobs as "CIA secretary, summer of 1951." They were immediately eliminated.

Others, more sophisticated, sought to fuzz their past employment by listing "U.S. Government" to cover a period of a year or two. But the would-be volunteers, in these cases, were questioned by Civil Service investigators, who naturally demanded to know more details.

One high Peace Corps official estimated that ten to twenty ex-CIA employees who had listed "U.S. Government" on their applications have been turned down since the Peace Corps began.

Screening out persons with a background in intelligence was only part of the problem. The Peace Corps also decided that it had to guard against the possibility of the CIA approaching a volunteer after he had been accepted into the Corps.

During orientation courses for volunteers, it became standard practice for a Peace Corps instructor to get up and pose the following question:

"Suppose a man asks you to have a cup of coffee with him and he identifies himself as a CIA agent. He says he doesn't want you to spy, but that he'd like you to get together with him and just chat every couple of weeks, and perhaps tell him a couple of things you've learned. What would be your reaction?"

Most of the volunteers replied they would have no part of any free-lance spying of this sort.

"Just so that no one will have any doubts about it," the instructor would then add, "if such a solicitation is made, you are to report it to the Peace Corps country representative within ten minutes, if you can get to him that quickly, because the CIA man would be defying the President's order to Dulles and McCone. Furthermore, the CIA man will be kicked out of the country faster than you can see, if you report it."

Because of this orientation, Peace Corps officials felt it was unlikely that their volunteers would be solicited to do any intelligence work. Still, one official admitted, the real problem would be "covert people trying to infiltrate. I don't see any way we can spot them. It would be a fluke. The more deliberate the attempt, the harder it would be to find."

Shriver's concern over keeping his agency "clean" was reinforced in September, 1961, when Secretary of the Army Elvis J. Stahr made a speech suggesting that an Army Peace Corps be established.

"We must plan so that we can use our tools in cold war as well as hot war and employ them anywhere in the world, " said Stahr. General Barksdale Hamlett, Army Deputy Chief of Staff, gave added details of the plan, which seemed to envision use of the Army in worthy social projects in underdeveloped countries -- but linked to paramilitary activities.

To Shriver, it smacked of precisely the sort of military and intelligence overtones he was trying so hard to avoid. Shriver objected strenuously. A high-level meeting was held at the Pentagon, attended by Stahr, Shriver, General Hamlett and a platoon of beribboned Army brass.

The generals at the meeting insisted that the Army Peace Corps would have no relation to any intelligence work. At that, Lee St. Lawrence, a Peace Corps official, spoke up. St. Lawrence had served with the Agency for International Development in Southeast Asia and was familiar with CIA operations in that part of the world.

He asked the generals to name the officers who would be in charge of the proposed "Army Peace Corps" in Southeast Asia. When they did, St. Lawrence singled out some as CIA men. He offered to reel off the names of others, but there was no need. The project was dropped.


But Communist attacks on Shriver and the Peace Corps continued. United States intelligence obtained, from Eastern Europe, what appeared to be a guide for satellite nations on how to phrase propaganda against the Peace Corps. The document stressed the general line that the Corps was a CIA operation and that volunteers were selected by the CIA. Peace Corps officials believed that it served as a primer for subsequent propaganda emanating from various points in the Communist world.

Certainly the Russian and Communist Chinese attacks followed a familiar pattern. In March, 1962, for example, Radio Moscow broadcast in Hindi to India: "U.S. agents are sent to Afro-Asian countries under the U.S. Peace Corps label. The plan to organize the corps was jointly prepared by the U.S. State Department, Pentagon and CIA. Director of the Corps, Shriver, is an old employee of the CIA."

Radio Peking joined in, and so did Fidel Castro. Radio Havana broadcast attacks on the Peace Corps that paralleled the Moscow barrage.

Also in Havana, the newspaper Roy warned Venezuela to "watch out" for the Peace Corps. "These Corps are land U-2s. Their mission consists in poking their noses into all places where meek rulers open the door for them."

On March 27, 1963, a Polish paper published an article attacking the Peace Corps by charging that girl volunteers were Mata Haris. It ran photographs of girls training, with the caption: "The Americans consider all means acceptable. Where other methods do not succeed, sex [i] may be very useful. Girl members of the Corps on the exercise field."

About the same time, Tass picked up the sex theme and charged that a wicked Peace Corps woman teacher in Somalia tried to teach pupils the "indecent movements" of the twist.

By the spring of 1963, United States analysts concluded that the Soviet Union, having had little success with this loud, public campaign against the Peace Corps, had embarked on a simultaneous behind-the-scenes campaign against the Corps. In Ghana, for example, the Soviet ambassador succeeded in persuading the government of President Kwame Nkrumah to impose some restrictions on the Peace Corps. And in May, 1963, the Ghanaian Times, regarded as the unofficial spokesman for Nkrumah, openly attacked the Corps as an alleged CIA tool.

There seemed no likelihood that the public attacks would stop, but their very intensity logically dictated that Shriver, more than ever, would want to keep the Peace Corps pristine. A spy incident involving a volunteer would give the Russians a propaganda field day and could possibly wreck the Peace Corps, and Shriver's political career as well.

The Peace Corps, it should be noted in fairness to the CIA, maintains it does not know of a single case in which it could be sure of an attempted infiltration by an intelligence agent seeking to use the Corps as cover.

But the fact that Shriver felt he had to take the astonishing precautions he did, speaks volumes. It reflects the atmosphere of mistrust that is felt, rightly or wrongly, by many overt officials of the United States Government toward their less visible colleagues. The distrust is not universal, however. Some unlikely departments of the government have become vehicles for secret operations of various shadings. The story of one of these begins in a house in Cuba.

_______________

Notes:

i. Actually, the Peace Corps has rather strict rules about sex. "In-service marriages of single volunteers must have the prior approval of the Peace Corps representative in charge of the project," a Peace Corps booklet warns sternly. "Approval will not be granted when the future spouse has come from the U.S. or from some other country for the purpose of marrying a volunteer ... married couples who find they are to become parents must notify their Peace Corps representative as quickly as possible."
admin
Site Admin
 
Posts: 30799
Joined: Thu Aug 01, 2013 5:21 am

Re: The CIA and the Media: How America's Most Powerful News

Postby admin » Thu Jun 04, 2020 2:20 am

Worldwide Propaganda Network Built by the C.I.A.
The following article is based on reporting by John M. Crewdson and Joseph B. Treaster. It was written by Mr. Crewdson.
The New York Times
Dec. 26, 1977

Not long after John Kenneth Galbraith, the Harvard economist, arrived in India in 1961 to take up his new post as American Ambassador, he became aware of a curious political journal called Quest that was floating around the Asian subcontinent.

“It had a level of intellectual and political competence that was sub‐zero,” Mr. Galbraith recalled in an interview. “It would make you yearn for the political sophistication of The National Enquirer.”

Though an English‐language publication, “it was only in some approximation to English,” he said. "The political damage it did was nothing compared to the literary damage.”

Then the new Ambassador discovered that Quest was being published with money from the Central Intelligence Agency. At his direction the C.I.A. closed it down.

Though perhaps less distinguished than most, Quest was one of dozens of English and foreign language publications around the world that have been owned, subsidized or influenced in some way by the C.I.A. over the past three decades.


Although the C.I.A. has employed dozens of American journalists working abroad, a three‐month inquiry by a team of reporters and researchers for The New York Times has determined that, with a few notable exceptions, they were not used by the agency to further its worldwide propaganda campaign.

In its persistent efforts to shape world opinion, the C.I.A. has been able to call upon a separate and far more extensive network of newspapers, news services, magazines, publishing houses, broadcasting stations and other entities over which it has at various times had some control.

A decade ago, when the agency's communications empire was at its peak, it embraced more than 500 news and public information organizations and individuals. According to one C.I.A. official, they ranged in importance “from Radio Free Europe to a third‐string guy in Quito who could get something in the local paper.”

Although the network was known officially as the “Propaganda Assets Inventory,” to those inside the C.I.A. it was “Wisner's Wurlitzer.” Frank G. Wisner, who is now dead, was the first chief of the agency's covert action staff.

Like the Mighty Wurlitzer

Almost at the push of a button, or so Mr. Wisner liked to think, the “Wurlitzer” became the means for orchestrating, in almost any language anywhere in the world, whatever tune the C.I.A. was in a mood to hear.

Much of the Wurlitzer is now dismantled. Disclosures in 1967 of some of the C.I.A.'s financial ties to academic, cultural and publishing organizations resulted in some cutbacks, and more recent disclosures of the agency's employment of American and foreign journalists have led to a phasing out of relationships with many of the individuals and news organizations overseas.

A smaller network of foreign journalists remains, and some undercover C.I.A. men may still roam the world, disguised as correspondents for obscure trade journals or business newsletters.

The C.I.A.'s propaganda operation was first headed by Tom Braden, who is now a syndicated columnist, and was run for many years by Cord Meyer Jr., a popular campus leader at Yale before he joined the C.I.A.

Mr. Braden said in an interview that he had never really been sure that “there was anybody in charge” of the operation and that “Frank Wisner kind of handled it off the top of his head.” Mr. Meyer declined to talk about the operation.

However, several other former C.I.A. officers said that, while the agency was wary of telling its American journalist-agents what to write, it never hesitated to manipulate the output of its foreign-based “assets.” Among those were a number of English‐language publications read regularly by American correspondents abroad and by reporters and editors in the United States.

Most of the former officers said they had been concerned about but helpless to avoid the potential “blow‐back"—the possibility that the C.I.A. propaganda filtered through these assets, some of it purposely misleading or downright false, might be picked up by American reporters overseas and included in their dispatches to their publications at home.

The thread that linked the C.I.A. and its propaganda assets was money, and the money frequently bought a measure of editorial control, often complete control. In some instances the C.I.A. simply created a newspaper or news service and paid the bills through a bogus corporation. In other instances, directly or indirectly, the agency supplied capital to an entrepreneur, or appeared at the right moment to bail out a financially troubled organization.


It gave them something to do,” one C.I.A. man said. “It's the old business of Parkinson's Law, a question of people having too much idle time and too much idle money. There were a whole lot of people who were underemployed.”

According to an agency official, the C.I.A. preferred where possible to put its money into an existing organization rather than found one of its own. “If a concern is a going concern,” the official said, “it's a better cover. The important thing is to have an editor or someone else who's receptive to your copy.”

Postwar Aid for Journals

The C.I.A., which evolved from the Office of Strategic Services of World War II, became involved in the mass communications field in the early postwar years, when agency officials became concerned that influential publications in ravaged Europe might succumb to the temptation of Communist money. Among the organizations subsidized in those early years, a C.I.A. source said, was the French journal Paris Match.

No one associated with Paris Match in that period could be reached for comment.

Recalling the concerns of those early days, one former C.I.A. man said that there was “hardly a left‐wing newspaper in Europe that wasn't financed directly from Moscow.” He went on: “We knew when the courier was coming, we knew how much money he was bringing.”

One of the C.I.A.'s first major ventures was broadcasting. Although long suspected, it was reported definitively only a few years ago that until 1971 the agency supported both Radio Free Europe, which continues, with private financing, to broadcast to the nations of Eastern Europe, and Radio Liberty, which is beamed at the Soviet Union itself.

The C.I.A.'s participation in those operations was shielded from public view by two front groups, the Free Europe Committee and the American Committee for Liberation, both of which also engaged in a variety of lesser‐known propaganda operations.


The American Committee for Liberation financed a Munich‐based group, the Institute for the Study of the U.S.S.R., a publishing and research house that, among other things, compiles the widely used reference volume “Who's Who in the U.S.S.R.”

Institute for the Study of the USSR (Інститут для вивчення СССР; Instytut dlia vyvchennia SSSR; German: Institute zur Erforschung der UdSSR). An American-sponsored research institute founded in Munich in July 1950 by a group of émigré scholars from the Soviet Union. Originally called the Institute for the Study of the Culture and History of the USSR, the institute’s aim was to conduct research on various aspects of the state and society of the Union of Soviet Socialist Republics, especially the nationalities question. The first president of its Learned Council was Borys Martos. Other prominent members were B. Yakovlev, Ivan Bakalo, Mykhailo Miller, Petro Kurinny, Ivan Mirchuk, and Borys Krupnytsky. The institute had a varied publication program of periodicals, monographs, and conference proceedings in several languages, including the journals Ukraïns’kyi zbirnyk (17 issues, 1954–60) and Ukrainian Review (9 issues, 1955–60). Among its publications were works by Panas Fedenko, Vsevolod Holubnychy, Hryhory Kostiuk, Nataliia Polonska-Vasylenko, Dmytro Solovei, and other Ukrainian scholars. By 1960 it had 45 full and 29 corresponding members. The institute was dissolved in June 1972.

-- Institute for the Study of the USSR, by Encyclopedia of Ukraine, vol. 2 (1989).


The Free Europe Committee published the magazine East Europe, distributed in this country as well as abroad, and also operated the Free Europe Press Service.

Far more obscure were two other C.I.A. broadcasting ventures, Radio Free Asia and a rather tenuous operation known as Free Cuba Radio. Free Cuba Radio, established in the early 1960's, did not broadcast from its own transmitters but purchased air time from a number of commercial radio stations in Florida and Louisiana.

Its propaganda broadcasts against the Government of Prime Minister Fidel Castro were carried over radio stations WMIE and WGBS in Miami, WKWF in Key West and WWL in New Orleans. They supplemented other C.I.A. broadcasts over a short‐wave station, WRUL, with offices in New York City, and Radio Swan, on a tiny island in the Caribbean.

The managements of those stations are largely changed, and it was not possible to establish whether any of them were aware of the source of the funds that paid for the programs. But sources in the Cuban community in Miami said it was known generally at the time that funds from some Federal agency were involved.

One motive for establishing the Free Cuba radio network, a former C.I.A. official said he recalled, was to have periods of air time available in advance in case Radio Swan, meant to be the main communications link for the Bay of Pigs invasion, was destroyed by saboteurs.

Radio Swan's cover was thin enough to warrant such concern. The powerful station, whose broadcasts could be heard over much of the Western Hemisphere, was operated by a steamship company in New York that had not owned a steamship for some time.

Radio Swan was also besieged by potential advertisers eager to take advantage of its strong, clear signal. After months of turning customers away, the C.I.A. was finally forced to begin accepting some business to preserve what cover Radio Swan had left.

Radio Free Asia began broadcasting to mainland China in 1951 from an elaborate set of transmitters in Manila. It was an arm of the Committee for Free Asia, and the C.I.A. thought of it as the beginning of an operation in the Far East that would rival Radio Free Europe and Radio Liberty.

The Committee for Free Asia, according to former C.I.A. officials, was founded as the Eastern counterpart of the Free Europe Committee. It later changed its name to the Asia Foundation. It still exists, though its ties to the C.I.A. were severed a decade ago.

The Asia Foundation was headed for years by the late Robert Blum, who, several sources said, resigned from the C.I.A. to take it over. The foundation provided cover for at least one C.I.A. operative and carried out a variety of media‐related ventures, including a program, begun in 1955, of selecting and paying the expenses of Asian journalists for a year of study in Harvard's prestigious Neiman Fellowship program.

Emergency Airlift Fails

It was only after Radio Free Asia's transmitters were operating, according to sources familiar with the case, that the C.I.A. realized that there were almost no radio receivers in private hands in mainland China. An emergency plan was drawn up.

Balloons, holding small radios tuned to Radio Free Asia's frequency, were lofted toward the mainland from the island of Taiwan, where the Chinese Nationalists had fled after the Communist takeover of the mainland in 1949. The plan was abandoned when the balloons were blown back to Taiwan across the Formosa Strait.

Radio Free Asia went off the air in 1955.

The C.I.A.'s involvement in the field of publishing extended around the world and embraced a wide variety of periodicals, some of them obscure and many of them now defunct. In some instances, sources said, there was no effort to mold editorial policy despite sizable subsidies, but in others policy was virtually dictated.

One of the C.I.A.'s ventures in this country involved the subsidization of several publications whose editors and publishers had fled from Havana to Miami after the Castro Government came to power in 1959. The subsidies — in some cases they amounted to several million dollars — were passed to the publications through a C.I.A. front in New York called Foreign Publications Inc.

The dozen recipients of these subsidies reportedly included Avance, El Mundo, El Prensa Libre, Bohemia and El Diario de las Americas. In addition, the C.I.A. is said to have financed AIP, a radio news agency in Miami that produced programs sent free of charge to more than 100 small stations in Central and Latin America.

The C.I.A. initially intended to clandestinely distribute copies of the subsidized publications into Cuba, but that plan was dropped after the Cuban exiles who had agreed to take them by boat refused in the last minutes to approach the Cuban shore.

The subsidies continued anyway, and the publications were widely read in the Cuban community in Miami and, in the case of Bohemia, a weekly magazine that received more than $3 million altogether, throughout Latin America as well.

The intelligence agency's onetime support of Encounter, the British journal, has been reported, but agency sources said that the Congress of Cultural Freedom, the Paris‐based group through which the C.I.A. channeled the funds, also supported a number of other publications, many of them now out of business.

Ties to Agency Were Cut

The congress, which was founded in 1950 as a response to a conference of Soviet writers that year in Berlin, has since cut its ties to the American agency, reconstituted itself and changed its name. But during the years when it was a C.I.A. conduit, it provided financial support to the French magazine Preuves, Forum in Austria, Der Monat in West Germany, El Mundo Nuevo in Latin America and, in India, the publications Thought and Quest.

In the United States, Atlas magazine, digest of the world press, occasionally used translators employed by the C.I.A.

African Forum and Africa Report were published with C.I.A. money passed to the American Society of African Culture and the African‐American Institute. In Stockholm the publication Argumenten received C.I.A. funds through a channel so complex that even its editor was unaware of the source of the money. So did Combate, a Latin American bimonthly.

In Nairobi, Kenya, the C.I.A. set up The East African Legal Digest, less as a propaganda organ than as a cover for one of its operatives. In the United States, the Asia Foundation published a newspaper, The Asian Student, that was distributed to students from the Far East who were attending American universities.

In Saigon, the Vietnam Council on Foreign Relations, modeled after the American version and financed entirely by the C.I.A., published a slick, expensively produced magazine that was distributed during the Vietnam War to the offices of all senators and representatives in Washington.


Among the more unusual of the C.I.A.'s relationships was the one it shared with a Princeton, N.J., concern called the Research Council. The council, founded by Hadley Cantril, the late chairman of the Princeton University psychology department, and his associate, Lloyd Free, derived nearly all its income from the C.I.A. in the decade in which it was active.

“They were considered an asset because we paid them so much money,” a former C.I.A. man said. Mr. Free confirmed that he 2nd Dr. Cantril, an acknowledged pioneer in public opinion polling, had “just sort of run” the council for the C.I.A.

The council's activities, Mr. Free said, consisted of extensive public opinion surveys conducted in other countries on questions of interest to the C.I.A. Some, he said, were conducted inside Eastern Europe, the Soviet bloc.

The governments of the countries, Mr. Free said, “didn't know anything about the C.I.A.” Nor, apparently, did Rutgers University Press, which published some of the results in a 1967 volume called “Pattern of Human Concerns.”

Albert Hadley Cantril, Jr. (16 June 1906 – 28 May 1969) was a Princeton University psychologist who expanded the scope of the field.

Cantril made "major contributions in psychology of propaganda; public opinion research; applications of psychology and psychological research to national policy, international understanding, and communication; developmental psychology; psychology of social movements; measurement and scaling; humanistic psychology; the psychology of perception; and, basic to all of them, the analysis of human behavior from the transactional point of view."...

Cantril was born in Hyrum, Utah in 1906 and first studied at Dartmouth College, graduating Bachelor of Science in 1928. He did graduate study in Munich and Berlin, then studied at Harvard graduating with Doctor of Philosophy in psychology in 1931. He was hired as an instructor by Dartmouth and joined the Princeton University faculty in 1936. The next year he became president of the Institute for Propaganda Analysis and one of the founding editors of Public Opinion Quarterly. Later he became chairman of the Princeton University Department of Psychology.

Cantril was a member of the Princeton Radio Research Project. The Project looked at the reaction to Orson Welles' The War of the Worlds and published a study accenting the public's disturbance.


In 1940 he served as a consultant to the Office of the Coordinator of Inter-American Affairs....

The Office of the Coordinator of Inter-American Affairs, later known as the Office for Inter-American Affairs, was a United States agency promoting inter-American cooperation (Pan-Americanism) during the 1940s, especially in commercial and economic areas. It was started in August 1940 as OCCCRBAR (Office for Coordination of Commercial and Cultural Relations between the American Republics) with Nelson Rockefeller as its head, appointed by President Franklin Delano Roosevelt....

The agency's function was to distribute news, films and advertising, and to broadcast radio, in and to Latin America in order to counter Italian and German propaganda there. The OCIAA grew to be a large Federal agency with a budget of $38 million by 1942 and 1,500 employees by 1943....

The mission of the OCIAA was cultural diplomacy, promoting hemispheric solidarity and countering the growing influence of the Axis powers in Latin America. The OCIAA's Motion Picture Division played an important role in documenting history and shaping opinion toward the Allied nations, particularly after the U.S. entered World War II in December 1941. To support the war effort — and for their own audience development throughout Latin America — Hollywood studios partnered with the U.S. government on a nonprofit basis, making films and incorporating Latin American stars and content into their commercial releases.


-- Office of the Coordinator of Inter-American Affairs, by Wikipedia


Though trained as a psychologist, Cantril's most important work concerned the then-new topic of public opinion research. Influenced initially by the success of George Gallup and Elmo Roper during the 1936 presidential election, Cantril sought to apply their systematic polling technique to academic social psychology. While Cantril was department chairman he became a presidential advisor:

Cantril's small-scale program at Princeton became more extensive in September 1940 when Nelson Rockefeller, FDR's Coordinator of Inter-American Affairs, asked the Princeton psychologist to "set up mechanisms which would gauge public opinion in Latin America." In cooperation with Gallup, and with funds from the Office of Emergency Management, Cantril established an ostensibly independent research organization, American Social Surveys. He recruited his friend Leonard Doob, and another researcher Lloyd Free, to analyse Nazi propaganda coming into Latin America. Through Rockefeller's office, the results of Cantril's program were brought to the attention of FDR. The president asked Cantril to monitor public sentiment on avoiding war versus aiding Britain. Cantril duly kept tabs on views about aiding England and on the public's willingness to change U.S. neutrality laws in favor of Britain.

-- Hadley Cantril, by Wikipedia


Book Publishing Ventures

The C.I.A.'s relationship with Frederick Praeger, the book publisher, has been reported in the past. But Praeger was only one of a number of publishing concerns, including some of the most prominent in the industry, that printed or distributed more than 1,000 volumes produced or subsidized in some way by the agency over the last three decades.

Some of the publishing houses were nothing more than C.I.A. “proprietaries.” Among these were Allied Pacific Printing, of Bombay, India, and the Asia Research Centre, one of several agency publishing ventures in Hong Kong, which was described by an agency source as “nothing but a couple of translators.”


The Almost Classified Guide to CIA Front Companies, Proprietaries & Contractors, by Wayne Madsen


Other, legitimate publishers that received C.I.A. subsidies according to former and current agency officials, were Franklin Books, a New York‐based house that specializes in translations of academic works, and Walker & Co., jointly owned by Samuel Sloan Walker Jr., a onetime vice president of the Free Europe Committee, and Samuel W. Meek, a retired executive of the J. Walter Thompson advertising agency and a man with close ties to the C.I.A.

A spokesman at Franklin confirmed that the publisher had received grants from the Asia Foundation and “from another small foundation for an African project, both of which were exposed in 1967 as being supported by C.I.A.” The spokesman added, “Franklin was unaware of that support then.”

Mr. Walker said through a secretary that his concern had never “printed books on behalf of the C.I.A. nor published any book from any source which was not worthy of publication on its merits.”

Other publishing houses that brought out books to which the C.I.A. had made editorial contributions included Charles Scribner's Sons, which in 1951 published “The Yenan Way,” by Eudocio Ravines, from a translation supplied by William F. Buckley Jr., who was a C.I.A. agent for several years in the early 1950's. Also in 1951, G. P. Putnam's Sons published “Life and Death in Soviet Russia,” by Valentin Gonzalez, the famous “El Campesino” of the Spanish Civil War.

According to executives of both houses, Putnam and Scribner's were unaware of any agency involvement in those books, as was Doubleday & Company, which in 1965 brought out, under the title “The Penkovskiy Papers,” what purported to be a diary kept by Col. Oleg Penkovsky, the Soviet double agent. The book even used C.I.A. style in the transliteration of the colonel's name.

Also unaware of the C.I.A. connection was Ballantine Books, which published a modest volume on Finland, “Study in Sisu,” written by Austin Goodrich, an undercover C.I.A. man who posed for years in Scandinavia as a freelance author researching a book about Finland.

Authorship Used as Cover

Another C.I.A. operative who employed the cover of a freelance author in search of a book was Edward S. Hunter, who roamed Central Asia for years collecting material for a work on Afghanistan that eventually was published by the prestigious house of Hodder & Stoughton of London.

Other C.I.A. men worked abroad while writing books, including Lee White, an employee of the Middle Eastern Division who wrote a biography of General Mohammed Neguib of Egypt, and Peter Matthiessen, the writer and naturalist who began work on a novel, “Partisans,” while with the C.I.A. in Paris from 1951 until 1953, where he also helped George Plimpton found The Paris Review.

The Snow Leopard (Penguin Classics), by Peter Matthiessen

An unforgettable spiritual journey through the Himalayas by renowned writer Peter Matthiessen (1927-2014), the National Book Award-winning author of the new novel In Paradise

In 1973, Peter Matthiessen and field biologist George Schaller traveled high into the remote mountains of Nepal to study the Himalayan blue sheep and possibly glimpse the rare and beautiful snow leopard. Matthiessen, a student of Zen Buddhism, was also on a spiritual quest to find the Lama of Shey at the ancient shrine on Crystal Mountain. As the climb proceeds, Matthiessen charts his inner path as well as his outer one, with a deepening Buddhist understanding of reality, suffering, impermanence, and beauty. This Penguin Classics edition features an introduction by acclaimed travel writer and novelist Pico Iyer.

-- The Snow Leopard, by Peter Matthiessen, by Amazon


As with Mr. Hunter, Mr. White and Mr. Matthiessen used their careers as authors only as covers for their intelligence activities. There is no evidence that the C.I.A. attempted to control what they wrote or that it attempted through Mr. Matthiessen to influence the Paris Review.

Several C.I.A. efforts in book publishing were well received by critics, and a few were commercial successes. “At least once,” according to a report by the Senate intelligence committee, “a book review for an agency book which appeared in The New York Times was written by a C.I.A. writer under contract” to the agency.

The report did not identify the volume or the reviewer, but the book is said to have been “Escape from Red China,” the story of a defector from China published by Coward, McCann and Geoghegan. Jack Geoghegan, president of the company, said he never knew that the book had been prepared for publication by the C.I.A.

The book was reviewed by The Times on Sunday, Nov. 11, 1962, by Richard L. Walker, who is now director of the Institute of International Studies at the University of South Carolina and is a frequent book reviewer for the newspaper. Professor Walker said in a telephone interview that he had been under contract to the C.I.A. as a consultant and lecturer before and after the review appeared, but not at the time he wrote it. Nor, he said, did he know that the book had been produced by the C.I.A.

Another successful book that intelligence sources said was published in 1962 with the assistance of the C.I.A. is “On the Tiger's Back” by Aderogba Ajao, Nigerian who had studied at an East German University and returned home to write about his disillusionment.

A Yugoslavian Connection

The Praeger organization, which was purchased by Encyclopaedia Brittanica in 1966, first became involved with the C.I.A. in 1957 when it published “The New Class,” a landmark work by Milovan Djilas, a disillusioned official of the Yugoslav Government who wrote extensively about his personal rejection of Communism.

Mr. Djilas, who had become a source of embarrassment to his Government before the work was published, had difficulty getting the last portion of the manuscript out of Yugoslavia.

Mr. Praeger said that he had appealed to a friend in the American Government (though not in the C.I.A.) for assistance in obtaining the final pages. The manuscript was eventually carried from Belgrade to Vienna by Edgar Clark, then a correspondent for Time magazine, and his wife, Katherine.


Mr. Clark said that neither he nor his wife had ever had anything to do with the C.I.A. But the manuscript ultimately reached the hands of a C.I.A. officer named Arthur Macy Cox. Mr. Cox, who later worked under Praeger cover in Geneva, set in motion an effort by the agency to have the book translated into a variety of languages and distributed around the world.

“It was my first contact with the "C.I.A.,” Mr. Praeger said, but he added that at the time he had “no idea there even was a C.I.A.”

Mr. Praeger said that he later published 20 to 25 volumes in which the C.I.A. had had an interest, either in the writing, the publication itself or the post-publication distribution.

The agency's involvement, he said, might have been manifested in a variety of ways—reimbursing him directly for the expenses of publication or guaranteeing, perhaps through a foundation of some sort, the purchase of enough copies to make publication worthwhile.

Among the Praeger books in which the C.I.A. had a hand were “The Anthill,” a work about China by the French writer Suzanne Labin, and two books on the Soviet Union by Gunther Nollau, a member of the West German security service and later its chief. Mr. Nollau was identified in a New York Times review only as “a West German lawyer who fled some years ago from East Germany.”

Dozens of foreign-language newspapers, news services and other organizations were financed and operated by the C.I.A.—two of the most prominent were said to have been DENA, the West German news agency, and Agenda Orbe Latino American, the Latin American feature service.

The C.I.A.'s Newspapers

In addition, the C.I.A. had heavy investments in a variety of English-language news organizations. Asked why the agency had had a preference for these, a former senior official of the agency explained that it was less difficult to conceal the ownership of publications that had ostensible reasons for belonging to an American and easier to place American agents in those publications as reporters and editors.

The Rome Daily American, which the C.I.A. partly owned from 1956 to 1964, when it was purchased by Samuel W. Meek, a J. Walter Thompson executive, was only one of the agency's “'proprietary” English‐language newspapers.

There were, it was said, such “proprietaries” in other capitals, including Athens and Rangoon. They usually served a dual role—providing cover fur intelligence operatives and at the same time publishing agency propaganda.

But the C.I.A.'s ownership of newspapers was generally viewed as costly and difficult to conceal, and all such relationships are now said to have been ended.

The Rome Daily American was taken over by the C.I.A., it was said, to keep it from failing into the hands of Italian Communists. But the agency eventually tired of trying to maintain the fiction that the newspaper was privately owned and, as soon as the perceived threat from the Communists had passed, sold it to Mr. Meek.

Even after the agency sold the newspaper, however, it was managed for several years by Robert H. Cunningham, a C.I.A. officer who had resigned from the agency and had been rehired as a contract employee.

A former C.I.A. official said that the agency passed up an opportunity to purchase another English‐language newspaper, The Brussels Times, which was being run by a C.I.A. man but had no other ties to the agency. The official said the agency responded to the offer by saying that it was “easier to buy a reporter, which we've done, than to buy a newspaper.”

In addition to the C.I.A.'s “proprietary” newspapers in Athens, Rangoon and Rome, agency sources said it had also had investments in The Okinawa Morning Star, used more for cover purposes than for propaganda; The Manila Times and The Bangkok World, now both defunct, and The Tokyo Evening News in the days before it was purchased by Asahi, the publishing organization.

“We ‘had’ at least one newspaper in every foreign capital at any given time,” one C.I.A. man said, and those that the agency did not own outright or subsidize heavily it infiltrated with paid agents or staff officers who could have stories printed that were useful to the agency and not print those it found detrimental.

Agents Placed on Staffs

In Santiago, Chile, The South Pacific Mail, though apparently never owned by the C.I.A, provided cover for two operatives: David A. Phillips, who eventually rose to become chief of the C.I.A.'s Western Hemisphere Division, and David C. Hellyer, who resigned as Latin American editor for the Copley newspaper organization to join the C.I.A.

Other newspapers on whose staffs the C.I.A. is said to have placed agents over the years included The Guyana Chronicle, The Haiti Sun, The Japan Times, The Nation of Rangoon, The Caracas Daily Journal and The Bangkok Post.

And before the 1959 revolution The Times of Havana, owned by a former C.I.A. man, contributed to the “cover” of Mr. Phillips by signing him on as columnist.

The C.I.A. reportedly had agents within a number of foreign news services, including LATIN, a Latin American agency operated by the British news agency, Reuters, and the Ritzhaus organization in Scandanavia.

Although there were C.I.A agents in the overseas bureaus of The Associated Press and United Press International, the C.I.A. is said to have had none in Reuters because that agency is British and thus a potential target of the British Secret Intelligence Service.

But sources familiar with the situation said that the C.I.A occasionally “borrowed” British “assets” inside Reuters for the purpose of planting news articles. Asked about the much‐publicized assertion by William E. Colby, the former Director of Central Intelligence, that the agency never “manipulated” Reuters, one official replied that “it wasn't manipulation because Reuters knew” that the stories were being planted by the C.I.A. and that some were bogus.

Desmond Manerly, Reuters's managing editor for North America, has said that such charges were “old‐hat stuff to us.” He noted that Reuters's managing director, for Gerald Long, had asked for evidence of such manipulation but that none had been forthcoming.

A number of news agencies were owned outright or were heavily financed by the C.I.A. One, the Foreign News Service, produced articles written by a group of journalists who had been exiled from Eastern European nations. In the early 1960's the articles were sold to as many as 300 newspapers around the world, including The New York Times, The Christian Science Monitor and The New York Herald Tribune.

Boleslaw Wierzbianski, a former Polish Minister of Information and the onetime head of the news service, said that as far as he knew, the C.I.A.'s only involvement was financial and the agency never tried to control the service's output or use it as a cover.

Press Credentials Supplied

By contrast, an outright C.I.A. proprietary was the Continental Press Service, which had headquarters in Washington and was run by a C.I.A. man named Fred Zusy. One of its principal functions was to supply official-looking, laminated press credentials to agency operatives in urgent need of cover.

Editors Press Service was an established feature news service with clients throughout Latin America when, according to two former C.I.A. officials and third authoritative source, it became a channel of dissemination for agency-inspired propaganda. One former C.I.A. man said that the service, owned at the time by Joshua B. Powers Sr., was an outlet for what he called “cliché stories, news stories prepared by the agency or for the agency.”

Mr. Powers acknowledged that for years he was a close friend of the late Col. J. C. King, longtime chief of the agency's Western Hemisphere Division; that he had served as an officer of the C.I.A.-financed Henry Clay foundation, and that it was he who had purchased The South Pacific Mail from David A. Phillips and owned it during the period, in the mid-1960's, when it was being used for cover by David Hellyer.

Mr. Powers could recall only a single connection, however, between Editors Press and the C.I.A. He said that in the mid‐1960's he had used C.I.A. funds to finance the Latin American travels of one of his writers, Guillermo Martinez Marquez, the exiled editor of a Cuban newspaper. Mr. Marquez said that he had never known that the money he received from Mr. Powers had come from the C.I.A.

Perhaps the most widely circulated of the C.I.A.‐owned news services was Forum World Features, founded in 1958 as a Delaware corporation, Forum Information Service, with offices in London. Forum was ostensibly owned during much of its life by John Hay Whitney, the publisher of The New York Herald Tribune, which ceased publication in 1966. According to several C.I.A. sources, Mr. Whitney was “witting” of the agency's true role.

A secretary to Mr. Whitney said that he was too ill to respond to questions about his involvement with Forum.

Also aware of a C.I.A. role, according to former and current agency officials, was Brian Crozier, the conservative British journalist who the officials said had been a contract employee of the agency, and Robert G. Gately. Mr. Gately, Forum's executive director in the early 1960's, was a career C.I.A. man who went on to hold cover jobs with Newsweek, as Far Eastern business manager, and with Asia Magazine in Tokyo.

Newsweek executives, like those of nearly all the major news‐gathering organizations said to have been involved with the C.I.A., have said that while they are certain that no one presently employed has any ties to the agency, there is no way to be certain that no such connections existed in the past.

U.S. Papers Among Clients

Though the C.I.A. has insisted that it never attempted directly to place its propaganda in the American press, at one time Forum World Features had 30 domestic newspapers among its clients, including The Washington Post, and tried, without success, to sell its material to The New York Times.

The sale of Forum's material to The Washington Post and other American newspapers, one C.I.A. official said, “put us in a hell of a dilemma.” The sales, he went on, were considered necessary to preserve the organization's cover, and they occasioned a continuing and somewhat frantic effort to insure that the domestic clients were given only legitimate news stories.

Another major foreign news organization that C.I.A. officials said they once subsidized was Vision, the weekly news magazine that is distributed throughout Europe and Latin America. However, none of those associated with the founding of Vision or its management over the years said they had ever had any indication that the C.I.A. had put money into the magazine.

Tom Braden, now a columnist, was first to head propaganda unit.

The late Robert Blum, who several sources say resigned from the C.I.A., to head Asia Foundation.
admin
Site Admin
 
Posts: 30799
Joined: Thu Aug 01, 2013 5:21 am

Re: The CIA and the Media: How America's Most Powerful News

Postby admin » Thu Jun 04, 2020 3:49 am

CIA, State Department, American Committee for Liberation Discussion of Radio Liberty Broadcasting
CIA mandatory declassification review document number C01441011.
March 15, 1952

Summary: CIA, State Department, and American Committee for Liberation (AMCOMLIB) officials agree to expand AMCOMLIB activities, share funding with Radio Free Europe from the Crusade for Freedom, and delay Radio Liberty broadcasts until a sponsoring Russian Émigré Political Center is formed.

SECRET
SECURITY INFORMATION

15 March 1952

MEMORANDUM FOR THE RECORD

SUBJECT: Summary of Conclusions Reached at 14 March 1952 Meeting in Office of Mr. C.E. Bohlen on Questions Raised by Admiral Alan G. Kirk

Present:

C.E. Bohlen [Charles Eustis “Chip” Bohlen]
Admiral Alan G. Kirk [Admiral Alan Goodrich Kirk]
Allen W. Dulles [Allen Welsh Dulles]
Francis B. Stevens
Walworth R. Barbour [Walworth “Wally” Barbour]
Robert P. Joyce
John A. Bross

The meeting was called at the request of Admiral Kirk, who wished to discuss a few questions concerning the American Committee for the Liberation of the Peoples of Russia. The following conclusions were reached:

1. Continuing efforts to add to the membership of the Committee persons of prominent will be intensified.

a. Especial emphasis will be laid on adding members of such established wealth as to increase the plausibility of the Committee’s engaging in its contemplated psychological warfare activities.

b. Mr. Dulles undertook to expedite the customary security clearance of these persons, by waiving normal security procedures after a routine name check has revealed nothing unfavorable.

2. The Committee will initiate projects the value of which from a research standpoint should enable it to obtain grants from one or more Foundations (Carnegie, Rockefeller, etc.). To the extent that Foundation funds are thus obtained, added plausibility will be given to Committee operations from a financial aspect.

3. A third source of funds, for the Committee’s activities will be developed through the Crusade for Freedom. This Crusade now finances many of the activities of the National Committee for Free Europe [DELETE]. The policy objection was seen to the Crusade’s also financing Admiral Kirk’s Committee. Mr. Bohlen stated that he approved such use of the funds raised by the Crusade.

a. Mr. Dulles stressed the need for examining whether the Crusade can now contribute to the Committee, from the funds raised by it in the 1951? campaign. That campaign may have been so conducted that contributors might resent Crusade funds going to the American Committee.

b. It was agreed that in any event, the Crusade should announce as soon as possible that it has decided to accept funds for the American Committee. Arrangements will be made with Crusade officials to solicit funds during the 1952 campaign in such a way as to enable it to turn over a portion of these funds to the American Committee.

[DELETE]

4. With regard to the need of explaining the Committee’s principles and purposes to interested persons inside and outside the several branches of the Government, it was agreed that Admiral Kirk can and should regard such explanation as one of his more important tasks.

5. There was general agreement that Admiral Kirk should go slowly in his meetings with Russian and non-Russian émigrés. Mr. Bohlen urged that the Admiral first interview the American spokesmen for or supporters of these émigrés. Mr. Stevens stressed that the Admiral should, insofar as possible, keep the émigrés themselves at arm’s length.

6. Although no conclusions were reached, there was considerable discussion on the sort of [illegible] that will prevent the Committee’s proposed radio program from becoming just another American radio in Europe. Mr. Bohlen said there are three views with regard to the Political Center that the American Committee is trying to establish: (a) the Center is a political impossibility; (b) it would be preferable to organize an [illegible] on a purely cultural or individual basis – rather than the group approach that is now being pursued; (c) a purely Great Russian center would be relatively simple to establish and should be set up for relative ease of operations.

Generally speaking, the consensus of the meeting was that something less than an ideal Center as originally conceived would be acceptable to the State Department, but the importance of a genuine Russian auspices far outweighs the value of the radio program as such; it is preferable to wait a month or so before broadcasting in order to obtain a valid auspices, than it is to start broadcasting as seen as possible under a sponsorship that is transparently this.
admin
Site Admin
 
Posts: 30799
Joined: Thu Aug 01, 2013 5:21 am

Re: The CIA and the Media: How America's Most Powerful News

Postby admin » Thu Jun 04, 2020 6:43 am

Office of the Coordinator of Inter-American Affairs
by Wikipedia
Accessed: 6/3/20

Image
"We Fight for the Freedom of All" — OCIAA poster by Edward McKnight Kauffer, promoting inter-American solidarity

The Office of the Coordinator of Inter-American Affairs, later known as the Office for Inter-American Affairs, was a United States agency promoting inter-American cooperation (Pan-Americanism) during the 1940s, especially in commercial and economic areas. It was started in August 1940 as OCCCRBAR (Office for Coordination of Commercial and Cultural Relations between the American Republics) with Nelson Rockefeller as its head, appointed by President Franklin Delano Roosevelt.[1][2]

The Office of Coordinator of Inter-American Affairs in the Executive Office of the President was formally established and enacted by US Executive Order 8840 on July 30, 1941 by President Roosevelt[3][4] who named Nelson Rockefeller as the Coordinator of Inter-American Affairs (CIAA).

The agency's function was to distribute news, films and advertising, and to broadcast radio, in and to Latin America in order to counter Italian and German propaganda there.[5] The OCIAA grew to be a large Federal agency with a budget of $38 million by 1942[6] and 1,500 employees by 1943.

It was later renamed the Office of Inter-American Affairs (OIAA) with slightly changed powers by Executive order 9532 on March 23, 1945.[7]

Mission

Image
Nelson Rockefeller, Coordinator of Inter-American Affairs (1940)

Image
As a goodwill ambassador in 1942, Orson Welles toured the Estudios San Miguel in Buenos Aires, meeting with Argentine film personalities including (center photograph) actress Libertad Lamarque.

The Office of the Coordinator of Inter-American Affairs was established in August 1940 by order of the U.S. Council of National Defense, and operated with funds from both the government and the private sector.[8]:10–11 By executive order July 30, 1941, President Franklin D. Roosevelt established the OCIAA within the Office for Emergency Management of the Executive Office of the President, "to provide for the development of commercial and cultural relations between the American Republics and thereby increasing the solidarity of this hemisphere and furthering the spirit of cooperation between the Americas in the interest of hemisphere defense."[9]

The mission of the OCIAA was cultural diplomacy, promoting hemispheric solidarity and countering the growing influence of the Axis powers in Latin America. The OCIAA's Motion Picture Division played an important role in documenting history and shaping opinion toward the Allied nations, particularly after the U.S. entered World War II in December 1941. To support the war effort — and for their own audience development throughout Latin America — Hollywood studios partnered with the U.S. government on a nonprofit basis, making films and incorporating Latin American stars and content into their commercial releases.[8]:10–11

During the 1940s the CBS radio broadcasting network also contributed to the OCIAA's cultural initiatives by establishing the CBS Pan American Orchestra to showcase prominent musical artists from both North and South America on its Viva América program. Broadcasts to Latin America were coordinated by the OCIAA with CBS' "La Cadena de Las Américas" (Network of the Americas) shortwave radio and radiotelephone systems as envisioned by William S. Paley.[10] Included among the international contributors were: Alfredo Antonini (Italian-American conductor), Terig Tucci (Argentine composer), John Serry Sr. (Italian-American accordionist), Elsa Miranda (Puerto Rican vocalist), Eva Garza (Mexican-American vocalist), Nestor Mesa Chaires (Mexican tenor), Juan Arvizu (Mexican tenor) and Edmund A. Chester (American journalist). [11][12][13][14][15][16][17][18][19][20] The OCIAA also supported cultural programming on the CBS radio network which included performances by such Hollywood luminaries as Edward G. Robinson and Rita Hayworth.[21]

Artists working in a variety of disciplines were appointed goodwill ambassadors to Latin America by the OCIAA, which also sponsored a variety of cultural tours. A select listing includes Misha Reznikoff and photojournalist Genevieve Naylor (October 1940–May 1943); Bing Crosby (August–October 1941); Walt Disney (August–October 1941); Aaron Copland (August–December 1941); George Balanchine and the American Ballet (1941); Orson Welles (1942); Rita Hayworth (1942); Grace Moore (1943); and John Ford and Gregg Toland (1943).[8]:245

Activities

Image
"As One Man" — OCIAA poster by Antonio Arias Bernal

In its early days, a particular concern of the OCIAA was the elimination of German influence in South America, and that of other Axis powers. Trade routes to Europe were disrupted following the fall of France in June 1940, presenting opportunities to both Germany and the U.S. At the same time, many agents or affiliates of U.S. firms operating in Latin America were sympathetic to European Axis powers. The office encouraged a voluntary program of non-cooperation with companies and individuals perceived to be anti-American. To this end it cooperated secretly with British Security Coordination in New York. Though isolated in Europe, Britain maintained an extensive intelligence network in Latin America, and was happy to undermine Germany's trade efforts overseas by identifying sympathisers and agents. Through these efforts, U.S. exporters were encouraged to drop over a thousand accounts in South America during the first half of 1941.[22]

The office was also concerned with public opinion in Latin America. It translated and disseminated relevant speeches by President Roosevelt, and distributed pro-U.S materials to features syndicates in the region. It carried out audience research surveys and encouraged radio broadcasters targeting these regions to improve the quality of their programming. In order to discourage opposing views it created a 'Proclaimed List', a black-list of newspapers and radio stations owned or influenced by Axis powers. Latin American firms wishing to do business with America were discouraged from dealing with these stations. Tax incentives were also used: spending by American firms on unprofitable longwave transmission to Latin America could be deducted from income tax payments. Likewise, spending on approved advertising in Latin America became deductible from corporate income taxes.[6]

Walt Disney and a group of animators had been sent to South America in 1941 by the U.S. State Department as part of its Good Neighbor policy, and guaranteed financing for the resulting movie, Saludos Amigos.[23] In 1944, William Benton, publisher of the Encyclopædia Britannica, had entered into unsuccessful negotiations with Disney to make six to twelve educational films annually. Disney was asked to make an educational film about the Amazon Basin and it resulted in the 1944 animated short, The Amazon Awakens.[24][25][26][27][28]

Postwar

By an Executive order of August 31, 1945, the informational activities of the Office of Inter-American Affairs were transferred to the Department of State. It became known as the Office for Inter-American Affairs. By an Executive order of April 10, 1946, the Office was abolished and its remaining functions and responsibilities were transferred to the State Department.

Personnel

• Nelson Rockefeller, Coordinator of the Office for Coordination of Commercial and Cultural Relations between the American Republics and Coordinator of Inter-American Affairs (1940–44):
• Wallace Harrison, Director of the Office for Inter-American Affairs (1945–46)

Soviet penetration

The Office of the Coordinator of Inter-American Affairs was penetrated by Soviet intelligence during World War II. The agency's code name in Soviet intelligence and in the Venona project is "Cabaret".[29]:200 These American citizens were employees of the OCIAA and engaged in espionage on behalf of the Soviet Union:

• Marion Davis Berdecio[29]:201, 346
• Jack Fahy[29]:187
• Joseph Gregg[29]:111, 114
• Helen Grace Scott Keenan[29]:204
• Robert Talbott Miller[29]:111, 114
• Willard Park[29]:101

See also

• Hello Americans
• The Sea Hound
• It's All True
• Viva América
• Gracias Amigos

References

1. Thomson, Charles Alexander Holmes, Overseas information service of the United States Government, The Brookings Institution, 1948. Cf. p.4.
2. Dissonant Divas in Chicana Music: The Limits of La Onda Deborah R. Vargas. University of Minnesota Press, Minneapolis, 2012 p. 152-155 ISBN 978-0-8166-7316-2 OCIAA (Office of the Coordinator of Inter-American Affairs), FDR's Good Neighbor Policy, CBS, Viva America, La Cadena de las Americas on google.books.com
3. "Executive Order 8840 Establishing the Office of Coordinator of Inter-American Affairs. | The American Presidency Project". http://www.presidency.ucsb.edu. Retrieved March 26, 2019.
4. "1941: Executive Order 8840", Federal Register, 1941.
5. Anthony, Edwin D. Records of the Office of Inter-American Affairs. National Archives and Record Services- General Services Administration, Washington, D.C., 1973 p. 1-8 Library of Congress Catalog No. 73-600146 Records of the Office of Inter-American Affairs at The National Archive Online at http://www.archives.gov
6. Gerald K. Haines (1977). "Under the Eagle's Wing: The Franklin Roosevelt Administration Forges An American Hemisphere". Diplomatic History. 1 (4): 373–388. doi:10.1111/j.1467-7709.1977.tb00248.x. JSTOR 24909904. Aided by United States tax laws that provided for expenditures made by the radio industry
7. "1945: Executive Order 9532", Federal Register, 1945.
8. Benamou, Catherine L., It's All True: Orson Welles's Pan-American Odyssey. Berkeley: University of California Press, 2007 ISBN 978-0-520-24247-0
9. Roosevelt, Franklin D., "Executive Order 8840 Establishing the Office of Coordinator of Inter-American Affairs", July 30, 1941. Online by Gerhard Peters and John T. Woolley, The American Presidency Project, University of California, Santa Barbara
10. Dissonant Divas in Chicana Music: The Limits of La Onda Deborah R. Vargas. University of Minnesota Press, Minneapolis, 2012 p. 152-153 ISBN 978-0-8166-7316-2 OCIAA and William S. Paley's Cadena De Las Americas on google.books.com
11. "Copyright 2019, J. David Goldin".
12. The New York Times, January 8, 1941, pg. 8
13. The New York Times, January 1, 1942, pg. 27
14. The New York Times, May 10, 1942, pg. SM10
15. The New York Times, February 28, 1943, pg. X9
16. The New York Times, January 18, 1942, pg. 27
17. A Pictorial History of Radio. Settel, Irving. Grosset & Dunlap, New York 1960 & 1967, pg. 146, Library of Congress #67-23789
18. Media Sound & Culture in Latin America & The Caribbean. Editors: Bronfman, Alejandra & Wood, Andrew Grant. University of Pittsburgh Press, Pittsburgh, PA, USA, 2012, Pg. 49 ISBN 978-0-8229-6187-1 Books.Google.COm See Pg. 49
19. The Strachwitz Frontera collection of Mexican and Mexican American Recordings- Eva Garza Biography on frontera.library.ucla.edu
20. Dissonant Divas in Chicana Music: The Limits of La Onda Deborah R. Vargas. University of Minnesota Press, Minneapolis, 2012 p. 155-157 ISBN 978-0-8166-7316-2 Eva Garza and Viva America on google.books.com
21. Dissonant Divas in Chicana Music: The Limits of La Onda Deborah R. Vargas. University of Minnesota Press, Minneapolis, 2012 p. 153 ISBN 978-0-8166-7316-2 OCIAA, CBS radio and Edward G. Robinson and Rita Hayworth on google.books.com
22. Kramer, Paul (January 1, 1981). "Nelson Rockefeller and British Security Coordination". Journal of Contemporary History. 16(1): 73–88. doi:10.1177/002200948101600105. Immediately after the fall of France there was unanimity of feeling within the Roosevelt administration that something had to be done about Latin America...
23. Walt & El Grupo (documentary film, 2008).
24. Gabler, 2006, p.444
25. Cramer, Gisela; Prutsch, Ursula, "Nelson A. Rockefeller's Office of Inter-American Affairs (1940-1946) and Record Group 229", Hispanic American Historical Review 2006 86(4):785-806; doi:10.1215/00182168-2006-050. Cf. p.795 and note 28.
26. Bender, Pennee. "Hollywood Meets South American and Stages a Show" Paper presented at the annual meeting of the American Studies Association. 2009-05-24 <http://www.allacademic.com/meta/p114070_index.html>
27. Niblo, Stephen R., "Mexico in the 1940s: Modernity, Politics, and Corruption", Wilimington, Del. : Scholarly Resources, 1999. ISBN 0-8420-2794-7. Cf. "Nelson Rockefeller and the Office of Inter-American Affairs", p.333
28. Leonard, Thomas M.; Bratzel, John F., Latin America during World War II, Rowman & Littlefield Publishers, Inc., 2007. ISBN 978-0-7425-3741-5. Cf. p.47.
29. Haynes, John Earl; Klehr, Harvey (2000) [1999]. Venona: Decoding Soviet Espionage in America. New Haven; London: Yale University Press. ISBN 9780300084627.

Further reading

• Erb, Claude C. "Prelude to point four: the Institute of Inter-American Affairs." Diplomatic History 9.3 (1985): 249-269.
• Haines, Gerald K. "Under the Eagle's Wing: The Franklin Roosevelt Administration Forges an American Hemisphere." Diplomatic History 1.4 (1977): 373-388. online
• Maxwell, Allen Brewster, Evoking Latin American collaboration in the Second World War: A study of the Office of the Coordinator of Inter-American Affairs (1940–1946), PhD dissertation, Tufts University, Medford, MA., 1971.
• Reich, Cary. The Life of Nelson A. Rockefeller: Worlds to Conquer, 1908-1958 (1996), pp 260-373; the standard scholarly biography
• Rowland, Donald W., History of the Office of the Coordinator of Inter-American Affairs, US Government Printing Office, 1947. (United States Office of Inter-American Affairs)
• Smith, Richard Norton. On his own terms: A life of Nelson Rockefeller (2014), pp 143-88 a standard scholarly biography.

External links

• Records of the Office of Inter-American Affairs at the U.S. National Archives and Records Administration
• Close-Up: Nelson A. Rockefeller; As Coordinator of Inter-American Affairs, a celebrated young heir runs a much-discussed and increasingly important Washington bureau. Busch, Noel F., Life, April 27, 1942, pp. 80–90
• Rockefeller Family Archives, Record Group #04, Record Group Name: Nelson A. Rockefeller, Personal, Washington, D.C. Files - Coordinator of Inter-American Affairs, Dates: August 1940-December 1944
Films at the Internet Archive
• The Grain That Built a Hemisphere (1942, Walt Disney Productions)
• Defense Against Invasion (1943, Walt Disney Productions)
• The Winged Scourge (1943, Walt Disney Productions]
o Spanish language version, in color
• Wooden Face of Tontonicapan (Guatemala Sketch Book)
• São Paulo, Brazil (1944)
• Health for the Americas series by Walt Disney Productions
o What Is Disease? (1944)
o Cleanliness Brings Health (1944)
o Infant Care and Feeding (1944)
o Insects as Carriers of Disease (1944)
o Planning for Good Eating (1945)
o Environmental Sanitation
• Julien Bryan Productions
o Young Uruguay (1943)
o Good Neighbor Family (1943)
o Housing in Chile: One Government's Plan to Provide Better Homes (1943)
o Fundo in Chile
admin
Site Admin
 
Posts: 30799
Joined: Thu Aug 01, 2013 5:21 am

Re: The CIA and the Media: How America's Most Powerful News

Postby admin » Thu Jun 04, 2020 6:50 am

Hadley Cantril [Albert Hadley Cantril, Jr.]
by Wikipedia
Accessed: 6/3/20

Image
Albert Hadley Cantril, Jr.
Born: 16 June 1906, Hyrum, Utah, U.S.
Died: 28 May 1969 (aged 62)
Alma mater: Dartmouth College; Harvard University
Occupation: Psychologist, researcher
Spouse(s): Mavis L. Cantril

Albert Hadley Cantril, Jr. (16 June 1906 – 28 May 1969) was a Princeton University psychologist who expanded the scope of the field.

Cantril made "major contributions in psychology of propaganda; public opinion research; applications of psychology and psychological research to national policy, international understanding, and communication; developmental psychology; psychology of social movements; measurement and scaling; humanistic psychology; the psychology of perception; and, basic to all of them, the analysis of human behavior from the transactional point of view."[1] His influence is felt in education, law, philosophy, politics and psychiatry.[1]

"Hadley Cantril, Princeton psychologist, is representative of most quantitative scholars of social influence who, while holding their political commitments close to the vest, nevertheless saw themselves clearly in the ranks of reformers loosely attached to the progressive movement…. Focus on social process and a psychological view of people put the academic scientists of society in a frame of mind to assume the polis languished chiefly because of inaction on the part of enlightened administrators."[2]:74

Biography

Cantril was born in Hyrum, Utah in 1906 and first studied at Dartmouth College, graduating Bachelor of Science in 1928. He did graduate study in Munich and Berlin, then studied at Harvard graduating with Doctor of Philosophy in psychology in 1931. He was hired as an instructor by Dartmouth and joined the Princeton University faculty in 1936. The next year he became president of the Institute for Propaganda Analysis and one of the founding editors of Public Opinion Quarterly. Later he became chairman of the Princeton University Department of Psychology.[1]

Cantril was a member of the Princeton Radio Research Project. The Project looked at the reaction to Orson Welles' The War of the Worlds and published a study accenting the public's disturbance.[3]

In 1940 he served as a consultant to the Office of the Coordinator of Inter-American Affairs.[4]

Cantril's later psychological work included collaboration with Adelbert Ames, Jr. developing a transactional method for studying human perception, as well as other research in humanistic psychology.[5]:389–90

Public opinion research

Though trained as a psychologist, Cantril's most important work concerned the then-new topic of public opinion research. Influenced initially by the success of George Gallup and Elmo Roper during the 1936 presidential election, Cantril sought to apply their systematic polling technique to academic social psychology.[5]:388 While Cantril was department chairman he became a presidential advisor:

Cantril's small-scale program at Princeton became more extensive in September 1940 when Nelson Rockefeller, FDR's Coordinator of Inter-American Affairs, asked the Princeton psychologist to "set up mechanisms which would gauge public opinion in Latin America." In cooperation with Gallup, and with funds from the Office of Emergency Management, Cantril established an ostensibly independent research organization, American Social Surveys. He recruited his friend Leonard Doob, and another researcher Lloyd Free, to analyse Nazi propaganda coming into Latin America. Through Rockefeller's office, the results of Cantril's program were brought to the attention of FDR. The president asked Cantril to monitor public sentiment on avoiding war versus aiding Britain. Cantril duly kept tabs on views about aiding England and on the public's willingness to change U.S. neutrality laws in favor of Britain.[2]


In 1942 Cantril conducted a small-sample survey of Vichy officials in Morocco, prior to Operation Torch, that revealed the intensity of the anti-British sentiment of the French forces there. This information influenced the disposition of forces during the operation, with American troops landing near Casablanca and mixed forces at Oran and Algiers.[5]:389[6] According to George Gallup, "On the basis of his opinion studies, [Cantril] advised Presidents Roosevelt, Eisenhower, and Kennnedy at critical points in history. Judged by subsequent events his advice was exceptionally sound."[7]

In 1955 he and Lloyd Free founded the Institute for International Social Research (IISR).[8] The IISR was often asked by United States government agencies to conduct small-sample public opinion polls in foreign countries.[9] Notably, Cantril and Free conducted a poll of Cuba during 1960 demonstrating great support for Fidel Castro, which was overlooked during the presidential transition between Eisenhower and Kennedy and read only after the Bay of Pigs Invasion fiasco.[8]

Cantril's most-cited work is The Pattern of Human Concerns, notable for the development of the self-anchoring scale (also known as "Cantril's Ladder").[10] Cantril and Free also first discovered the paradox that American voters tend to oppose "big government" in general while supporting many specific liberal social programs.[8]

During the late 1950s, Cantril served on the International Objectives and Strategies panel of the Rockefeller Brothers Fund's Special Studies Project.[11]

Works

• 1934: Social Psychology of Everyday Life
• 1935:(with Gordon Allport) Psychology of Radio from Internet Archive
• 1939: Industrial Conflict: a Psychological Interpretation,
• 1940: The Invasion from Mars, a Study in the Psychology of Panic
• 1940: America Faces the War, a Study in Public Opinion
• 1941: Psychology of Social Movements from HathiTrust
• 1944: Gauging Public Opinion, Princeton University Press, via Internet Archive
• 1947: (with Muzafer Sherif) Psychology of ego-involvements : social attitudes & identifications via HathiTrust
• 1950: The "Why" of Man's Experience
• 1950: Tensions that cause wars (a report for UNESCO)
• 1951: (with Mildred Strunk) Public Opinion, 1935–1946, polls from the USA, Europe and Canada, via Internet Archive
• 1953: (with William Buchanan) How Nations See Each Other, a study in public opinion
• 1954: (with William H. Ittelson) Perception: a Transactional Approach
• 1956: On Understanding the French Left
• 1958: Faith, Hope, and Heresy: the Psychology of the Protest Voter via HathiTrust
• 1958: Politics of Despair via HathiTrust
• 1960: Reflections on the Human Venture
• 1960: Soviet Leaders and Mastery over Man
• 1961: Human Nature and Political Systems
• 1965: Pattern of Human Concerns
• 1967: (with L. A. Free) Political beliefs of Americans; a study of public opinion
• 1967: The Human Dimension: Experiences in Policy Research
• 1988: (Albert H. Cantril, editor) Psychology, Humanism, and Scientific Inquiry: the Selected Essays of Hadley Cantril

References

1. F. P. Kilpatrick (November 1969) "Hadley Cantril – The Transactional Point of View", Journal of Individual Psychology 25: 219–25, reprinted as Epilogue, pages 229–34, in Albert H. Cantril, editor (1988) Psychology, Humanism and Scientific Inquiry, Transaction Books ISBN 0-88738-176-6
2. J. Michael Sproule (1997) Propaganda and Democracy, page 184, Cambridge University Press ISBN 0-521-47022-6
3. Hadley Cantril, Hazel Gaudet, and Herta Herzog (1940) The Invasion from Mars: A Study in the Psychology of Panic: with the Complete Script of the Famous Orson Welles Broadcast, Princeton University Press
4. Investigation of un-American propaganda activities in the United States. United States Government Printing Office. 1940. p. 3244. and a special consultant for the Office of the Coordinator of Inter- American Affairs
5. John Gray Geer (2004) Public opinion and polling around the world: a historical encyclopedia, Volume 1, ABC-CLIOISBN 9781576079119
6. Stuart Oskamp, P. Wesley Schultz (2005). Attitudes and Opinions. Routledge. p. 314. ISBN 0-8058-4769-3.
7. George Gallup (1969) "Hadley Cantril 1906 — 1969", Public Opinion Quarterly 33(3): 506 doi:10.1086/267731
8. "Lloyd A. Free, 88, is dead; Revealed Political Paradox", New York Times, November 14, 1996.
9. "Worldwide Propaganda Network Built by the C.I.A." New York Times, December 26, 1976
10. Understanding How Gallup uses the Cantril Scale from Gallup
11. Prospect for America: The Rockefeller Panel Reports. Doubleday. 1961.
• Hadley Cantril from Roper Center for Public Opinion Research
admin
Site Admin
 
Posts: 30799
Joined: Thu Aug 01, 2013 5:21 am

Next

Return to A Growing Corpus of Analytical Materials

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest