Dominion voting machines demands pro-Trump attorney Sidney P

Gathered together in one place, for easy access, an agglomeration of writings and images relevant to the Rapeutation phenomenon.

Re: Dominion voting machines demands pro-Trump attorney Sidn

Postby admin » Sun Mar 28, 2021 4:57 am

Dominion Voting Defamation Lawsuit Against Fox News: Federal Action is Needed to Stop False News
Mar 27, 2021
by Glenn Kirschner



Billion-dollar defamation suits continue to mount against Fox News. Dominion Voting Systems is the lasted plaintiff to sue Fox for defamation. Fox's litigation position will be challenging given that one of its marquee guests, Sidney Powell, has also been sued for defamation and has admitted in her reply to the suit that "reasonable people" would not have credited what she said.

The federal government needs to take on news organizations that peddle fiction as fact. Here is how the government can regulate and legislate in this arena while honoring First Amendment protections of free speech and a free press.
admin
Site Admin
 
Posts: 36135
Joined: Thu Aug 01, 2013 5:21 am

Re: Dominion voting machines demands pro-Trump attorney Sidn

Postby admin » Sun Mar 28, 2021 9:39 pm

Sidney Powell on Being Sued by Dominion
by Saturday Night Live - SNL

Mar 27, 2021



Sidney Powell stops by Weekend Update to discuss being sued for defamation by Dominion for making false voter fraud claims during the 2020 Election.
admin
Site Admin
 
Posts: 36135
Joined: Thu Aug 01, 2013 5:21 am

Re: Dominion voting machines demands pro-Trump attorney Sidn

Postby admin » Fri Aug 13, 2021 4:52 am

'Expert Mathematician' on Election Fraud Actually a Swing Set Installer, Lawsuit Claims
A man posing as a math expert with evidence Trump won the election is actually a convicted drug dealer with no college degree who installs swing sets, according to a lawsuit.

by Aaron Gordon
vice.com
August 10, 2021, 9:52am

Image
Edward Solomon, not a mathematician

On January 27, the pro-Trump channel OAN broadcast a segment interviewing an "expert mathematician" named Ed Solomon who claimed to have found evidence within precinct-level reporting that the election was rigged by an algorithm. The basis of Solomon's claim is that he found several precincts throughout the country reporting exactly the same results at various times throughout the vote tabulation process.

Asked by host Christina Bobb what the likelihood of what Solomon claimed to have found being a coincidence is, Solomon replied, "You can use the binomial probability formula, and the chance of that event happening is one over ten to an exponent so large there's not enough stars in the universe—there's not enough atoms in the universe to explain the number. It can't happen naturally."

If this sounds suspiciously vague for a mathematician, that's because Solomon is not actually a mathematician, according to a lawsuit voting machine company Dominion filed against OAN for knowingly reporting defamatory claims against the company in the wake of Trump's loss. In fact, according to the lawsuit, Solomon is a convicted drug dealer and "was working as an 'installer' at a swing set construction company in Long Island" at the time of the interview.

According to a FactCheck.org review of Solomon's segment, his mathematical expertise is limited to having taken a few math classes at Stony Brook University from 2008 to 2015. He never received a degree.

Motherboard was able to independently verify that an Edward Solomon from Ronkonkoma, Long Island bearing a visual resemblance to the Edward Solomon in the video was arrested for a range of drug-related charges in 2016 and served two years for criminal sale of controlled substances.
Dominion spokesperson Claire Bischoff told Motherboard the company learned this through "publicly available information" but declined to explain further on the record. Motherboard was unable to reach Solomon for comment.

As for the nature of Solomon's supposed findings, FactCheck.org spoke to several actual voting systems and math experts who noted that, far from being "not enough atoms in the universe" to explain its occurrence, whatever that means, is not at all odd for various precincts to have the same vote shares at different times in different parts of the country. It is also unclear where his data actually came from, since in the original 50-minute video outlining his claims, Solomon says it is the "data from the NYT feed from PA on November fourth" and the link to the "original data sets" is dead.

Dominion sent OAN two retraction demands within a week of the video being posted, according to the lawsuit, pointing out that Solomon lacks any expertise and is a convicted felon. The lawsuit says OAN "quietly removed" the video and story from its website, but it can still be found on OAN's Rumble page, a popular video platform for Trump supporters, where it bears the title "Smoking Gun." Solomon has continued to post YouTube videos of election analysis and math lessons for months. His most recent stream from early July, "The Mirror of Maricopa; Is there a parametric line?" is 11 and a half hours long.
admin
Site Admin
 
Posts: 36135
Joined: Thu Aug 01, 2013 5:21 am

Re: Dominion voting machines demands pro-Trump attorney Sidn

Postby admin » Fri Aug 13, 2021 4:57 am

Judge denies efforts by Powell, Lindell, and Giuliani to dismiss Dominion lawsuits
by Jake Dima, Breaking News Reporter
August 11, 2021 07:30 PM
Updated Aug 12, 2021, 12:32 PM



A federal judge denied motions from MyPillow CEO Mike Lindell, pro-Trump attorney Sidney Powell, and Rudy Giuliani to dismiss defamation lawsuits from Dominion Voting Systems accusing the trio of damaging election fraud claims pertaining to the company's machines.

On Wednesday, Carl Nichols, a Trump appointee in Washington, D.C., rejected Powell's assertion that her remarks after the 2020 election were mere "opinions" or "legal theories" that "cannot be proven true or false."
Although Lindell assured "evidence" could support his claims, the court concluded it could not "rely on this information" as it was outside the scope of the complaint.

Giuliani, former President Donald Trump's personal lawyer, argued separately that Dominion could only "recover lost profits" as it is a corporation, among other theories. The judge also rejected his arguments.

DOMINION FILES SUIT AGAINST OAN OVER VOTER FRAUD ACCUSATIONS

In January, Powell became the first of the defendants to be sued by Dominion for $1.3 billion. Giuliani was sued weeks later, followed by Lindell, who was hit with a lawsuit in mid-February. Lindell has filed his own lawsuits against Dominion.

"The recent attacks on the democratic process are not singular or isolated events," Dominion said in a January statement. "They are the result of a deliberate and malicious campaign of lies over many months. Sidney Powell and others created and disseminated these lies, assisted and amplified by a range of media platforms."

"Lies were told about government election officials, elections workers, and Dominion Voting Systems," the company added. "Those lies have consequences. They have served to diminish the credibility of U.S. elections. They have subjected officials and Dominion employees to harassment and death threats. And they have severely damaged the reputation of our company."

Dominion has since filed litigation against Fox News, Newsmax, and One America News Network. Fox News has filed to dismiss the case against it.

"During and after the November 2020 election, OAN saw a business opportunity. Spurred by a quest for profits and viewers, OAN — a competitor to media giant Fox — engaged in a race to the bottom with Fox and other outlets such as Newsmax to spread false and manufactured stories about election fraud," Dominion wrote in its suit against OAN.

"Dominion quickly became the focus of this downward spiral of lies, as each broadcaster attempted to outdo the others by making the lies more outrageous, spreading them further, and endorsing them as strongly as possible," the company added.

President Joe Biden won the 2020 presidential election, mustering 306 electoral votes, compared to Trump, who garnered only 232.

Since top authorities certified the election, Trump and his allies have sought to contest the election in a number of court battles, with none overturning the results. Still, they claim the election was stolen and have turned their support to partisan audits in places such as Maricopa County, Arizona, hoping they will uncover widespread fraud they say took place.
admin
Site Admin
 
Posts: 36135
Joined: Thu Aug 01, 2013 5:21 am

Re: Dominion voting machines demands pro-Trump attorney Sidn

Postby admin » Fri Aug 13, 2021 5:20 am

Excerpt from Memorandum Opinion Re Powell, Giuliani and My Pillow's Motions to Dismiss
USDC for the District of Columbia
US Dominion, Inc., et al., Plaintiffs, v. Sidney Powell, et al., Defendants,
Civil Action No. 1:21-cv-00040 (CJN)
8/11/21

IV. Analysis

A. Statements of Fact or Opinion


Powell alone argues that her statements cannot be defamatory because no reasonable person could conclude that they were statements of fact. According to Powell, her statements were either "opinions" that cannot be proven true or false or "legal theories . . . made in the context of pending and impending litigation." Powell’s Mot. at 43–44.

For a statement to be actionable as defamatory, it must at least express or imply a verifiably false fact about the plaintiff. Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1, 19–20 (1990). And while statements of opinion regarding matters of public concern cannot be defamatory if they do not contain or imply a provably false fact, they are actionable if they imply a provably false fact or rely upon stated facts that are provably false. Id. at 20. "In deciding whether a reasonable factfinder could conclude that a statement expressed or implied a verifiably false fact about [the plaintiff], the court must consider the statement in context." Weyrich v. New Republic, Inc., 235 F.3d 617, 624 (D.C. Cir. 2001).6

Powell contends that no reasonable person could conclude that her statements were statements of fact because they "concern the 2020 presidential election, which was both bitter and controversial," Powell’s Mot. at 38, and were made "as an attorney-advocate for [Powell’s] preferred candidate and in support of her legal and political positions," id. at 39. As an initial matter, there is no blanket immunity for statements that are "political" in nature: as the Court of Appeals has put it, the fact that statements were made in a "political ‘context’ does not indiscriminately immunize every statement contained therein." Weyrich, 235 F.3d at 626. It is true that courts recognize the value in some level of "imaginative expression" or "rhetorical hyperbole" in our public debate. Milkovich, 497 U.S. at 2.7 But it is simply not the law that provably false statements cannot be actionable if made in the context of an election.8

Powell similarly argues that her statements were protected commentary about other lawsuits. But Powell cannot shield herself from liability for her widely disseminated out-of-court statements by casting them as protected statements about in-court litigation; an attorney’s out-of-court statements to the public can be actionable, even if those statements concern contemplated or ongoing litigation. Messina v. Krakower, 439 F.3d 755, 761–62 (D.C. Cir. 2006) (recognizing no privilege when statement is "published to persons not having an interest [in] or connection to the litigation") (quoting Finkelstein, Thompson & Loughran v. Hemispherx Biopharma, Inc., 774 A.2d 332, 342 (D.C. 2001)); see also Williams v. Burns, 540 F. Supp. 1243, 1247 (D. Colo. 1982) (contemplating actionable defamation claim for attorney’s statements while representing client during business transaction).

The question, then, is whether a reasonable juror could conclude that Powell’s statements expressed or implied a verifiably false fact about Dominion. Milkovich, 497 U.S. at 19–20. This is not a close call. To take one example, Powell has stated publicly that she has "evidence from [the] mouth of the guy who founded [Dominion] admit[ting that] he can change a million votes, no problem at all." Powell Compl. ¶ 181(j). She told audiences that she would "tweet out the video." Id. These statements are either true or not; either Powell has a video depicting the founder of Dominion saying he can "change a million votes," or she does not.

To take another example, Powell has stated that she could "hardly wait to put forth all the evidence . . . on Dominion, starting with the fact it was created to produce altered voting results in Venezuela for Hugo Chávez." Id. ¶ 181(e). Again, this statement is either true or it is not; either Dominion was created to produce altered voting results in Venezuela for Hugo Chávez or (as Dominion alleges) it was not.9

Take a few more examples. Powell has stated publicly that Dominion "flipped," "weighted," and "injected" votes during the 2020 election, see supra at p. 7; Powell Compl. ¶¶ 181(v), 181(ii), 181(u); either Dominion did so or (as Dominion alleges) it did not. Powell has claimed that state officials received kickbacks in exchange for using Dominion machines, id. ¶ 181(g); either state officials received such kickbacks or (as Dominion alleges) they did not. All of these statements, and many others alleged in Dominion’s Complaint, "expressed or implied a verifiably false fact" about Dominion. See Weyrich, 235 F.3d at 624.


Powell argues that these statements are merely her own interpretation of "underlying facts [that] have been disclosed." Powell’s Mot. at 32. Statements may not be actionable if the "defendant provides the facts underlying the challenged statements, [and] it is ‘clear that the challenged statements represent [her] own interpretation of those facts, . . . leav[ing] the reader free to draw his own conclusions.’" Bauman v. Butowsky, 377 F. Supp. 3d 1, 11 n.7 (D.D.C. 2019) (quoting Adelson v. Harris, 973 F. Supp. 2d 467, 490 (S.D.N.Y. 2013), aff’d, 876 F.3d 413 (2d Cir. 2017)). But with respect to many of Powell’s allegedly defamatory statements, Dominion alleges (and for the purposes of the Motion to Dismiss, the Court must accept as true) that she lied about having (or at the very least has not disclosed) her purported "underlying facts." For example, Powell has stated that she has "evidence from [the] mouth of the guy who founded [Dominion] admit[ting that] he can change a million votes, no problem at all." Powell Compl. ¶ 181(j). She has not, however, disclosed that video. She has also claimed that Dominion paid "kickbacks and benefits" to the families of Georgia public officials. Id. ¶ 181(n). But the only evidence to which Powell points in support of this claim is an undated (and allegedly doctored) Georgia state certificate stating that Dominion’s systems had "been thoroughly examined and tested and found to be in compliance with" Georgia law. Id. ¶ 39. That certificate provides no evidence of illicit payments to public officials’ families; it is certainly not, as Powell has argued,

evidence . . . from various whistleblowers that are aware of substantial sums of money being given to family members of state officials who bought this software. . . . $100 million packages for new voting machines suddenly, in multiple states, and benefits ranging from financial benefits for family members to sort of what I would call election insurance, because they know that they can win the election if they are using that software.


Id. ¶ 181(g). More generally, Dominion alleges that for many of Powell’s statements, the evidence to which she points is either false or provides no factual basis for what she said—and at this stage in the litigation, the Court must assume the truth of these allegations. See Ashcroft v. Iqbal, 556 U.S. 662, 664 (2009).

In sum, Dominion has adequately alleged that Powell made a number of statements that are actionable because a reasonable juror could conclude that they were either statements of fact or statements of opinion that implied or relied upon facts that are provably false. See Milkovich, 497 U.S. at 20.10

B. Actual Malice

Powell and Lindell both argue that Dominion has failed to allege that they made their defamatory statements "with ‘actual malice,’ that is, with ‘knowledge that [they were] false or with reckless disregard of whether [they were] false or not.’" Liberty Lobby, Inc. v. Dow Jones & Co., 838 F.2d 1287, 1292 (D.C. Cir. 1988) (quoting N.Y. Times Co. v. Sullivan, 370 U.S. 254, 280 (1964)).11 A defendant acts in reckless disregard of the truth if she "in fact entertained serious doubts as to the truth of [its] publication" or acted "‘with a high degree of awareness of . . .probable falsity.’" St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 731 (1968) (quoting Garrison v. Louisiana, 379 U.S. 64, 74 (1964)). The "‘serious doubt’ standard requires a showing of subjective doubts by the defendant." Tavoulareas v. Piro, 817 F.2d 762, 789 (D.C. Cir. 1987) (en banc); see also St. Amant, 390 U.S. at 731 (explaining that "reckless conduct is not measured by whether a reasonably prudent man would have published, or would have investigated before publishing" the statement); Jankovic v. Int’l Crisis Grp., 822 F.3d 576, 589 (D.C. Cir. 2016) ("[I]t is not enough to show that defendant should have known better; instead, the plaintiff must offer evidence that the defendant in fact harbored subjective doubt."). Subjective doubt can be proven through "the cumulation of circumstantial evidence [and] direct evidence," id. at 589 (internal quotation marks and citation omitted), demonstrating that the defendant was "subjectively aware that it was highly probable that [its] story was ‘(1) fabricated; (2) so inherently improbable that only a reckless person would have put [it] in circulation; or (3) based wholly on an unverified anonymous telephone call or some other source that [it] had obvious reasons to doubt.’" Lohrenz v. Donnelly, 350 F.3d 1272, 1283 (D.C. Cir. 2003) (quoting Tavoulareas, 817 F.2d at 790)).

a. Powell

Dominion argues that it has cleared this high bar. As to Powell, Dominion contends it has alleged not only that Powell’s claims are so inherently improbable that only a reckless person could have believed them, but also that she deliberately ignored the truth in favor of relying on facially unreliable sources, intentionally lied about and fabricated evidence to support a preconceived narrative about election fraud, and did so to raise her own public profile and make a profit.

Powell’s primary argument is that she could not have "entertained serious doubts as to the truth" or acted with a "high degree of awareness" of the "probable falsity" of her claims because she relied on sworn declarations and other evidence that supported her statements. Powell’s Mot. at 46–48; see St. Amant, 390 U.S. at 731. But there is no rule that a defendant cannot act in reckless disregard of the truth when relying on sworn affidavits—especially sworn affidavits that the defendant had a role in creating. And Dominion alleges that Powell’s "evidence" was either falsified by Powell herself, misrepresented and cherry-picked, or so obviously unreliable that Powell had to have known it was false or had acted with reckless disregard for the truth. See, e.g., Powell Compl. ¶¶ 91–92, 7.

Powell again faces an obvious hurdle in the fact that she has never produced (nor mentioned in any sworn affidavit) the video of Dominion’s founder that she claims to possess, see supra at p.6; a reasonable juror could conclude that Powell has not produced the video because she doesn’t have it. Dominion also alleges that Powell doctored a certificate from the Georgia Secretary of State to make it appear as though Georgia officials purchased Dominion machines and software on a rushed timeline. Powell Compl. ¶ 91. (The certificate, which is publicly available on the Georgia Secretary of State’s website, includes the Georgia Secretary of State’s date, seal, and signature—but Powell claimed that the Dominion certification was "undated" and filed a copy of the certificate that was missing the date, seal, and signature during the course of her election litigation in Georgia. Id.)

Dominion also alleges that Powell had a hand in drafting the declarations she touts as evidence of her claims. For example, Dominion alleges that the "military intelligence expert" who was the source for one declaration has admitted that he never actually worked in military intelligence, that the declaration Powell’s law firm drafted for him was "misleading," and that he was "trying to backtrack" on it. Id. ¶ 5. Dominion further alleges that after that source’s recantation, Powell claimed that the declaration was actually from a different anonymous source (instead of investigating whether there was a reason to doubt the truth of the original source’s claims). Id. As for the other anonymous declarations proffered by Powell, Dominion alleges that they bear distinct signs of having been drafted by Powell herself. Indeed, certain sections in two of the declarations are almost completely identical. Id. ¶ 90.

More generally, Dominion alleges that the declarations provide no facts to support Powell’s claims that Dominion flipped, stole, weighted, or injected any votes into a U.S. election.
For example, one declaration says that "vote counting was abruptly stopped in five states using Dominion software"; that at that time "Donald Trump was significantly ahead in the votes"; and that "[w]hen the vote reporting resumed the very next morning there was a very pronounced change in voting in favor of the opposing candidate, Joe Biden." Pearson v. Kemp, No. 1:20-cv-04809 (N.D. Ga. Nov. 25, 2020) [ECF No. 1-2 at ¶ 26]. The declaration provides no factual support for the proposition that Dominion had flipped votes from Trump to Biden, and it certainly says nothing about Dominion having been created in Venezuela. Powell Compl. ¶ 181(e). A second declaration provides even less support; while it mentions Smartmatic, it says nothing about Dominion or a U.S. election. See generally Pearson v. Kemp, No. 1:20-cv-04809 (N.D. Ga. Nov. 25, 2020) [ECF No. 1-3 at ¶ 11].

Dominion further alleges that Powell’s "expert" reports are inherently unreliable and, as a former federal prosecutor, Powell had good reason to doubt their veracity. Powell Compl. ¶ 104. In particular, it alleges that one expert was involved in a recent fraud case where the judge "ordered [the ‘expert’] to pay more than $25,000 after finding that she violated consumer protection laws by misspending money she raised and soliciting donations while misrepresenting her experience and education," id. ¶ 105, and that another was found to have provided "materially false information" in support of his claims of vote manipulation after referencing locations in Minnesota when alleging voter fraud in Michigan, id. ¶ 106. (That expert has also publicly claimed that George Soros, President George H.W. Bush’s father, the Muslim Brotherhood, and "leftists" helped form the "Deep State" in Nazi Germany in the 1930s—which would have been a remarkable feat for Soros, who was born in 1930. Id.) Dominion also alleges that a third expert has been rejected by another federal court for his "sheer unreliability," id. ¶ 107, and a fourth has declared, under penalty of perjury, that there was a pattern of improbable vote reporting in a Michigan county that does not exist, id. ¶ 108. According to Dominion, an experienced litigator like Powell either knew (or should have known) about these grave problems with her experts’ reliability, and thus she must have "entertained serious doubts as to the truth" of her statements or at a minimum acted "with a high degree of awareness of [their] probable falsity." Id. ¶¶ 104–09; see St. Amant, 390 U.S. at 731.

Dominion also alleges that Powell cherry-picked and took out of context statements regarding general concerns about election security made by Professor Andrew W. Appel. Powell Compl. ¶ 89. According to Dominion, Professor Appel’s research regarding election security is reputable, but concerns "a decades-old machine not designed by Dominion [and] not used in the 2020 election in any of the swing states . . . challenged by Powell." Id. (emphasis added). Indeed, Dominion alleges that Professor Appel stated that he "ha[s] never claimed that technical vulnerabilities have actually been exploited to alter the outcome of any US [sic] election" and that "no credible evidence has been put forth that supports a conclusion that the 2020 outcome in any state has been altered through technical compromise." Id. (emphasis omitted). A reasonable juror could conclude that Powell’s reliance on Professor Appel’s research when he has stated that there is "no credible evidence" of fraud is evidence of at least reckless disregard. See Zimmerman v. Al Jazeera Am., LLC, 246 F. Supp. 3d 257, 283–84 (D.D.C. 2017).

Dominion argues that its allegations regarding falsified documents, inherently unreliable sources, misrepresentations about other evidence, and Powell’s shifting positions reflect actual malice. It also argues that Powell had reasons for this conduct: to raise funds, to raise her public profile, and to curry favor with President Trump. Powell Compl. ¶¶ 75, 80, 185. Powell argues that Dominion has no facts to support these claims. But Dominion alleges that Powell repeatedly solicited donations to her law firm and DTR while making her claims, id. ¶ 58;12 that President Trump pardoned her client, Michael Flynn, on the same day she filed her first lawsuit challenging the results of the 2020 election, id. ¶ 80; and that in November 2020, "someone purchased the web domain sidneypowellforpresident.com," id. ¶ 71.

While it is true that "evidence of ill will ‘is insufficient by itself to support a finding of actual malice,’" Tah, 991 F.3d at 243 (quoting Tavoulareas, 817 F.2d at 795 (en banc) (emphasis added)); see also Harte-Hanks Commc’ns, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 665 (1989) ("[A defendant’s] motive . . . cannot provide a sufficient basis for finding actual malice."), Dominion has proffered much more. For the reasons discussed, Dominion has adequately alleged that Powell made her claims knowing that they were false, or at least with serious doubts as to their truthfulness.

b. Lindell

As for Lindell, Dominion contends that his claims were so inherently improbable that only a reckless man would have made them, that he intentionally disregarded evidence of their falsity, that he relied on obviously unreliable sources, and that he made his claims in accordance with a preconceived narrative that he constructed for financial gain. Like Powell, Lindell argues that Dominion has failed to allege actual malice because he has "evidence" to support his claims (and because he has never expressed doubt as to their truthfulness). Lindell’s Mot. at 29–41. But the majority of the evidence to which Lindell points is outside of the Complaint, and the Court cannot rely on this information at this time. See Menoken v. Dhillon, 975 F.3d 1, 8 (D.C. Cir. 2020) ("In considering claims dismissed pursuant to Rule 12 (b)(6), we accept a plaintiff’s factual allegations as true and draw all reasonable inferences in a plaintiff’s favor. . . . [T]he district court erred by relying on two documents outside the complaint."); Zimmerman, 246 F. Supp. 3d at 285 (rejecting defendants’ attempt to rebut the complaint’s allegations of fact and denying defendants’ motion to dismiss defamation claim).

Dominion alleges that Lindell has stated, among other things, that Dominion committed the "biggest crime ever committed in election history against our country and the world" and stole the 2020 election by using an algorithm to flip and weight votes in its machines; that Trump received so many votes that that algorithm broke on election night; that Dominion’s voting machines were "built to cheat" and "steal elections"; that a fake spreadsheet with fake IP and MAC addresses was "a cyber footprint from inside the machines" proving that they were hacked; and that Dominion’s plot was kept under wraps because the government had not really investigated claims of election fraud (due to then-Attorney General Bill Barr becoming "corrupt" and having been "compromised"). Lindell Compl. ¶¶ 103, 114, 165(e), 165(p), 165(x), 170. As a preliminary matter, a reasonable juror could conclude that the existence of a vast international conspiracy that is ignored by the government but proven by a spreadsheet on an internet blog is so inherently improbable that only a reckless man would believe it. See St. Amant, 390 U.S. at 732. But Dominion also alleges other facts that make those claims even more obviously improbable (or at least indicate that a reasonable juror could conclude that those claims are inherently improbable), including (1) public statements by election security specialists, Attorney General Barr, numerous government agencies, and elected officials; (2) independent audits; and (3) paper ballot recounts that disproved those claims. Lindell Compl. ¶¶ 2, 3, 33–34, 40, 71, 72, 92, 167. Dominion also alleges that Lindell was made aware of that countervailing evidence in Dominion’s retraction letters, id. ¶¶ 63, 69, but—instead of reconsidering his claims in light of the mountain of evidence against them—doubled down and "dare[d] Dominion to sue [him]," id. ¶ 160. To be sure, a demand letter that is ignored, without more, does not demonstrate actual malice. Chandler v. Berlin, No. 18-CV-02136 (APM), 2020 WL 5593905, at *4 (D.D.C. Sept. 18, 2020); Parisi v. Sinclair, 774 F. Supp. 2d 310, 320 (D.D.C. 2011). But here, the Complaint rests on much more than Lindell’s refusal to retract; it also alleges that Lindell recklessly disregarded the truth by relying on obviously problematic sources to support a preconceived narrative he had crafted for his own profit.

Moreover, Dominion alleges that the evidence on which Lindell did rely contains glaring discrepancies rendering it wholly unreliable. Lindell, like Powell, relied on the "forensic expert" who had provided "materially false information" in support of his claims of vote manipulation and who had claimed that George Soros, President George H.W. Bush’s father, the Muslim Brotherhood, and "leftists" all had a role in forming the Nazi "Deep State" in the 1930s. Lindell Compl. ¶ 71. As for the spreadsheet Lindell tweeted as "evidence" that "President Trump got around 79m votes to 68m for Biden," id. ¶¶ 75–76, Dominion alleges that the spreadsheet is obviously fake. In particular, the Complaint alleges that, although the spreadsheet purports to list IP addresses for election hackers and their targets, id., the listed "[t]arget" IP addresses are actually the addresses for the website of a county in a swing state (not for a voting machine or device), id. ¶ 81. And according to Dominion, the MAC addresses in the spreadsheet (which should identify the specific devices involved in the purported hacks) are not even MAC addresses that exist. Id. ¶¶ 83–89.

As for Lindell’s purported profit motive, Dominion alleges that Lindell knew that appealing to Trump supporters would be "good for business," id. ¶ 22, and that his true motive is apparent in the repeated tying together of his election fraud claims and promotion of MyPillow products. Like Powell, Lindell correctly notes that allegations of a defendant’s ill will or profit motive, without more, do not satisfy the actual malice standard. See Harte-Hanks, 491 U.S. at 666–67. But again, Dominion has alleged more: in addition to alleging that Lindell’s claims are inherently improbable, that his sources are unreliable, and that he has failed to acknowledge the validity of countervailing evidence, Dominion has alleged numerous instances in which Lindell told audiences to purchase MyPillow products after making his claims of election fraud and providing MyPillow promotional codes related to those theories. In totality, it has adequately alleged that Lindell made his claims knowing that they were false or with reckless disregard for the truth.13

C. Deceptive Trade Practices Claims

With respect to Dominion’s deceptive trade practices claims, Powell and Lindell argue that Dominion fails to state a claim under the relevant statutes, though for different reasons.

Powell argues that she cannot be liable for deceptive trade practices under Georgia law because Dominion has not alleged that she was "engaged in trade and commerce of goods." Powell’s Mot. at 52. She points to a single case in which the court granted summary judgment to the defendant on a deceptive trade practices claim when the defendant was engaged "neither in the business of selling or distributing the substances at issue, nor in the business of selling or distributing products similar to those sold and distributed by Plaintiffs." Int’l Brominated Solvents Ass’n v. Am. Conf. of Governmental Indus. Hygienists, Inc., 625 F. Supp. 2d 1310, 1318 (M.D. Ga. 2008). But the court reached that conclusion only after distinguishing other cases in which the defendant had a "financial interest" in the promulgation of its statements, id.; when such an interest exists, there is no requirement that the defendant be engaged in the trade and commerce of goods at issue, see Davita Inc. v. Nephrology Assocs., P.C., 253 F. Supp. 2d 1370, 1380 (S.D. Ga. 2003) (permitting a deceptive trade practices claim to proceed when plaintiffs pleaded that defendant made false and misleading comments, statements disparaged plaintiffs’ services and business, and maliciousness was ascertainable from complaint). Dominion, in contrast, has pleaded that Powell had a financial interest in the promulgation of her statements. See supra at 23.

Lindell, in turn, argues that Dominion’s deceptive trade practices claim is merely an attempt to avoid the requirements of the First Amendment. But Dominion has satisfied those requirements, see supra at pp. 15 n.7, 24–26, and the Minnesota deceptive trade practices statute expressly contemplates that conduct might be actionable as both a common law tort and under the statute by providing relief "in addition to remedies otherwise available against the same conduct under the common law," Minn. Stat. § 325D.45(3). And Lindell’s argument that only injunctive relief is available under the Minnesota statute, Lindell’s Mot. at 38, ignores that Dominion does seek injunctive relief, Lindell Compl., Prayer for Relief.

_______________

Notes:

6 Powell argues that Colorado law applies to Dominion’s defamation claim. Powell’s Mot. at 22. But because Colorado also uses the Milkovich standard to determine whether a statement is actionable, see NBC Subsidiary (KCNC-TV), Inc. v. Living Will Ctr., 879 P.2d 6, 9–13 (Colo. 1994), the Court need not reach the choice-of-law question.

7 Such "imaginative expression" or "rhetorical hyperbole" is permitted under the theory that "the ultimate good desired is better reached by free trade in ideas—that the best test of truth is the power of the thought to get itself accepted in the competition of the market." Abrams v. United States, 250 U.S. 616, 630 (1919) (Holmes, J., dissenting); Snyder v. Phelps, 562 U.S. 443, 460–61 (2011). But that free trade of ideas depends on a common understanding of the facts, which is undermined by provably untrue statements.

8 MyPillow appears to similarly argue that the First Amendment grants some kind of blanket protection to statements about "public debate in a public forum." MyPillow’s Mot. at 10. Again, there is no such immunity. See Weyrich, 235 F.3d at 626. Instead, the First Amendment safeguards our "profound national commitment to the principle that debate on public issues should be uninhibited, robust, and wide-open," Tah v. Global Witness Publ’g, Inc., 991 F.3d 231, 240 (D.C. Cir. 2021) (quoting N.Y. Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 270 (1964)) (internal quotation marks omitted), by limiting viable defamation claims to provably false statements made with actual malice.

9 The Venezuela theory presumably finds its roots in the Venezuelan origins of Smartmatic, a different company that Giuliani alleges owns Dominion, id. ¶ 101, but that Dominion alleges is its competitor with no connection—either through ownership or software—with Dominion, id. ¶ 183.

10 DTR argues that it did not make any statements about Dominion. Powell’s Mot. at 51. But Dominion alleges that Powell made her statements (at least in part) as an agent of her law firm and an agent of DTR, and so (at this point in the proceedings) Powell’s statements can be imputed to DTR. Dominion’s Mem. in Opp’n to Powell’s Mot. to Dismiss ("Powell Opp’n"), ECF No. 39 at 50–51. In particular, Dominion alleges that Powell acted as an agent of DTR when she solicited donations for it during her defamatory television appearances, Powell Compl. ¶¶ 26, 126, and for her law firm when publishing online the declarations it filed in its election lawsuits, id. ¶ 151. Aside from the agency theory, Dominion also alleges that DTR independently published Powell’s statements on its website. See, e.g., id. ¶¶ 52, 58.

11 For the purposes of the Motions, Dominion does not dispute that it must plead actual malice but argues that it has alleged ample facts to demonstrate that the Defendants acted with the requisite intent. Powell Opp’n at 23–37; Dominion’s Mem. in Opp’n to Lindell’s Mot. to Dismiss ("Lindell Opp’n"), ECF No. 47 at 13–34.

12 Dominion alleges that Powell leveraged DTR to collect donations under false pretense. In particular, Dominion alleges that Powell has described DTR as a "non-profit working to help [her] defend all [of her election lawsuits] and to defend [her as an individual]," Powell Compl.¶ 156 (emphasis omitted), and represented that it is a 501(c)(3) and 501(c)(4) organization, id. ¶¶ 17–19, but that it appears as neither on the IRS website, id. ¶ 20. And it argues that Powell used DTR donations for personal gain, as indicated by the lack of separation between DTR, Powell, and her law firm: DTR’s and the law firm’s websites are connected through at least ten hyperlinks and encouraged users to donate money by checks payable to the law firm’s "Defending the Republic Election Integrity Fund," id. ¶¶ 175–76, or directly to DTR (but mailed to the law firm’s address), id. ¶ 177. According to Dominion, the DTR website began collecting donations before DTR even existed as a corporate entity. Id. ¶ 17.

13 MyPillow argues that Lindell’s statements cannot be imputed to it. MyPillow’s Mot. at 29. But a corporation may be liable for an executive’s conduct when the executive was acting within the scope of his employment and in furtherance of the company’s business, see Palin v. N.Y. Times Co., 940 F.3d 804, 815 (2d Cir. 2019) (determining that a complaint stated a claim for defamation against The New York Times where it alleged facts giving rise to a plausible inference that the paper’s agents recklessly disregarded the truth); Mangan v. Corp. Synergies Grp., Inc., 834 F. Supp. 2d 199, 202–04 (D.N.J. 2011) (deciding that a complaint stated a claim for defamation against a corporation where CEO made allegedly defamatory statements). Here, Dominion alleges that Lindell repeatedly made his statements while being identified as the CEO of MyPillow, Lindell Compl. ¶¶ 51, 70, 96, and at MyPillow-sponsored rallies at which he furthered those claims, id. ¶¶ 35, 165, and that MyPillow accepted promotional codes distributed during Lindell’s appearances that alluded to those claims (e.g., "FightforTrump"), id. ¶ 67.
admin
Site Admin
 
Posts: 36135
Joined: Thu Aug 01, 2013 5:21 am

Re: Dominion voting machines demands pro-Trump attorney Sidn

Postby admin » Sun Nov 07, 2021 8:42 am

'Not My Job’: Rudy Giuliani Admits He Didn’t Bother to Vet Ludicrous Election Fraud Claims
Sidney Powell, another member of Trump’s “elite strike force” of 2020 election lawyers, said the truth about the debunked Dominion Voting Systems accusations is not “material”

by Peter Wade
Rolling Stone
NOVEMBER 5, 2021 10:28AM ET

Image
Rudy Giuliani speaks at a news conference in support for the people of Cuba, on Monday, July 26, 2021, at the Versailles Cuban restaurant in the Little Havana neighborhood of Miami. AP

Trump allies Rudy Giuliani and Sidney Powell admitted they spent very little time verifying voter fraud claims made about the 2020 election before publicizing them in the national media, according to tapes of deposition videos obtained by CNN.

It’s “not my job [to] … investigate every piece of evidence,” Giuliani testified in a defamation suit brought by Dominion Voting Systems executive Eric Coomer.
Coomer is suing Giuliani, Powell, Trump’s presidential campaign, and conservative media outlets and personalities for spreading what he claims are unfounded lies about him and the company. In the suit, Coomer alleged that the defendants made him “the face of their false [election] claims.”

Giuliani discussed those baseless claims during his testimony, including the allegation that Dominion and the head of another voting machine company had rigged an election in Venezuela. “We had a report that the heads of Dominion and Smartmatic, somewhere in the mid-teens, you know 2013, 2014, whatever, went down to Venezuela for a get-to-know meeting with [President Nicolás] Maduro so they could demonstrate to Maduro the kind of vote fixing they did for [former President Hugo] Chavez,” Giuliani said during his deposition.

But he acknowledged that he spent very little time vetting the election fraud accusations he then spread to a national audience. “Sometimes I go and look myself online when stuff comes up,” said Giuliani, who has also claimed that Trump made him work for free after the election. “This time, I didn’t have the time to do it.”

“It’s not my job in a fast-moving case to go out and investigate every piece of evidence that’s given to me,” Giuliani added. “Otherwise, you’re never going to write a story. You’re never going to come to a conclusion.”


In a separate deposition in the case, Sidney Powell, a former federal prosecutor who launched numerous lawsuits on Trump’s behalf in an attempt to overturn the election results, admitted she did not have “a lot of specific knowledge about what Mr. Coomer personally did” to rig the election. Nor did she try to attempt [to correct] the record when she knew statements she had made were false.

“You had the ear of a number of conservative media outlets,” Coomer’s attorney asked her. “Why did you not ask to provide a statement correcting the misstatements that you had reported?”

“That didn’t seem to be the material part of the inquiry,” she responded, admitting the obvious: Trump and many of the people who worked for him or on his behalf don’t think the truth is relevant.


There is no evidence of widespread fraud in the 2020 election. An internal Trump campaign memo from last November included in court documents revealed that even the campaign was aware that the conspiracy theories about Dominion and another voting machine company, Smartmatic, were false. On Wednesday, Smartmatic filed suit against One America News Network and Newsmax Media Inc., accusing them of slander for airing false election claims.
admin
Site Admin
 
Posts: 36135
Joined: Thu Aug 01, 2013 5:21 am

Re: Dominion voting machines demands pro-Trump attorney Sidn

Postby admin » Tue Jan 18, 2022 4:55 am

Dominion Voting Systems slams Patrick Byrne’s bid to dismiss $1.7 billion lawsuit: Dominion is suing Byrne for spreading baseless claims of election fraud.
by Bryan Schott
the Salt Lake Tribune
Dec. 22, 2021, 7:44 a.m.
Updated: 8:56 a.m.

In August, Dominion Voting Systems sued former Overstock CEO Patrick Byrne for $1.73 billion for his repeated false claims that the company’s voting machines helped to steal the 2020 election from Donald Trump. Last month, Byrne moved to dismiss the lawsuit.

Dominion’s response to Byrne’s gambit does not pull any punches.

The filing rips Byrne for attempting to run from the “false and defamatory statements about Dominion” he pushed for several months. Dominion’s response lays out in detail each of Byrne’s claims they say are untrue and harmful:

Dominion’s voting software was built for Hugo Chávez to rig elections;

Dominion intentionally and purposefully designed and built its voting software to facilitate systemic election fraud;

Dominion machines flipped votes from Trump to Biden in the 2020 Presidential Election, including through the use of a secret algorithm, even in jurisdictions where Dominion machines were not used;

Dominion ran a rigged 2018 federal election in Dallas, Texas (a jurisdiction where Dominion machines were not even used);

Dominion allowed foreign countries, including China, to hack its voting machines during the 2020 Presidential Election and flip votes from Trump to Biden;

Dominion bribed senior officials in at least two states to win contracts to supply voting machines to those jurisdictions;

Dominion servers were used in the 2016 Democratic presidential primary to steal votes for Hillary Clinton and that former Democratic National Committee staffer Seth Rich was murdered because he knew it; and

Dominion ordered and paid for the illegal shredding of ballots from the 2020 Election.

Dominion says Byrne’s statements were made with malice because he “published claims that are so inherently improbable that only a reckless person could have believed them” and that Byrne manufactured fake evidence to support his narrative about election fraud.

”Byrne committed to tell lies about Dominion in August 2020. He continues to tell lies about Dominion today,” it concludes.

Shortly after the 2020 election, Byrne jumped on baseless claims of election fraud, claiming he had an army of “hackers and cyber sleuths” working to prove that Trump won instead of Joe Biden.

There is no evidence to support that claim. His election fraud claims culminated with an Oval Office meeting in December involving Trump, former national security adviser Gen. Michael Flynn and lawyer Sidney Powell.

Earlier this year, Flynn and Byrne both spoke at the conspiracy-soaked WeCanAct conference in Salt Lake City.

Byrne resigned as CEO of Overstock in 2019 after publicly disclosing his relationship with alleged Russian spy Maria Butina, claiming his romantic involvement with her was at the behest of “Men in Black” and businessman Warren Buffett.

In addition to the suit against Byrne, Dominion has also filed multibillion-dollar lawsuits against Powell, Fox News, OANN, Newsmax, Trump lawyer Rudy Giuliani and MyPillow CEO Mike Lindell.

Byrne has until Jan. 5 to respond.
admin
Site Admin
 
Posts: 36135
Joined: Thu Aug 01, 2013 5:21 am

Re: Dominion voting machines demands pro-Trump attorney Sidn

Postby admin » Fri Jan 06, 2023 5:55 am

Fox News' Sean Hannity says he knew all along Trump lost the election
by David Folkenflik
NPR
December 22, 20229:17 AM ET

Fox News star Sean Hannity – one of former President Donald Trump's strongest allies on the air and one of his closest advisers off it – admitted under oath that he never believed the lie that Trump was cheated of victory in the 2020 presidential election by a voting tech company.

That stands in contrast to what played out on some of Fox's biggest shows – including Hannity's. On television, Fox News hosts, stars and guests amplified and embraced such wild and false claims, made by Trump, his campaign lawyers and surrogates, presenting them to millions of viewers.

Hannity and a top Fox News executive who oversees prime-time programs told a different story about Trump's false claims of fraud under oath and in front of attorneys, during separate depositions in a $1.6 billion defamation suit. While the depositions happened in August, their statements emerged yesterday in a Delaware Superior Court hearing relating to a series of motions by the two sides in the case.

"I did not believe it for one second," Hannity testified, according to an attorney for Colorado-based Dominion Voting Systems, who was offering it as a precise quote.

Meade Cooper, Fox News' executive vice president, "confirmed under oath she never believed the lies about Dominion," the Dominion attorney, Stephen Shackelford, Jr., also said.

"Tucker Carlson, he tried to squirm out of it at his deposition," Shackelford added, and then alluded to the Fox News star's texts from November and December 2020, when Judge Eric Davis cut Shackelford off.

Those sworn interviews took place during what's called the discovery phase of the case, in preparation for trial, which is scheduled for April.

Hannity gave airtime to election falsehoods he says he didn't believe

Dominion Voting Systems' suit against Fox News and its parent company, Fox Corp, is roiling the network, the corporation and the Murdoch family that controls them both. Dominion alleges it was unjustly damaged by the false claims that its machines were intentionally rerouting Trump's votes for Joe Biden.

Those claims were broadcast on conservative media, most prominently Fox News, after Election Night. Dominion alleges that was a concerted effort from the top to bottom of Fox to win back viewers after the network was the first to project the key swing state of Arizona for Biden. Trump denounced Fox and millions of his supporters abandoned the network that month. The Murdochs and Fox stood by the call of Arizona.

As NPR first reported, Fox News CEO Suzanne Scott warned colleagues "we can't give the crazies an inch."

And yet, Hannity was among those who gave airtime to Trump's claims. On Nov. 30, 2020, for example, he invited Trump campaign attorney Sidney Powell on his program for a "one-on-one" interview. By then, she had tied together Trump bogeymen, as the Daily Beast noted in a write-up, including "the dead Venezuelan dictator Hugo Chavez, liberal philanthropist George Soros, communist Chinese money, and the CIA."

Hannity and Fox News host Jeanine Pirro were among those network stars who gave Powell valuable minutes to allege that the voting machine software was designed to hand over Trump votes to Biden, and affirming her frustration that Democrats would not aid her effort for more information about Dominion's machines.

Fox Business star Maria Bartiromo promoted the lies in an interview with Trump, his first on television after the election. Lou Dobbs returned to the topic repeatedly. Dobbs left Fox Business just after Smartmatic filed its lawsuit.

Insights that could help Dominion build its case against Fox

The brief insights into what those key Fox figures said during recent depositions echoed an earlier disclosure, first reported by NPR: A junior producer had emailed colleagues shortly after the 2020 election begging them to keep Fox star Pirro from repeating lies she had pulled from crackpot conspiracy theory websites.

To win in court, Dominion must build a defamation case showing Fox stars and decision-makers knew these claims of election fraud were lies, but let them be broadcast anyway, or were negligent in disregarding strong warning signs. The remarks by Hannity and Cooper appear to help the voting tech firm's legal team construct its case. Hannity made similar remarks saying Trump had lost in private texts with his final White House chief of staff, Mark Meadows; in this instance, however, Hannity has sworn under oath that he never believed any of the former president's claims.

Fox says the allegations were about an inherently newsworthy event–the election–made by an inherently newsworthy source, the sitting president. It argues the case is an affront to free speech principles. And it appears to be readying a defense in part based on convincing a jury that Dominion cannot prove intent on Fox's part or the financial harm to the firm it claims.

Testimony given under oath during this discovery process is not available to the public, including the depositions of top stars, executives and the Murdochs themselves.

Other documents are sealed or redacted, which means certain words, sentences and even paragraphs or pages are blacked out and unreadable by the public. Judge Davis warned that the fact some material may prove embarrassing is not enough to keep it out of the public eye. Even so, Fox News won the right yesterday to keep some documents sealed, despite arguments advanced by Dominion's legal team.

During yesterday's nearly three-hour-long hearing, attorneys also debated whether Smartmatic, another voting tech company and a competitor of Dominion, could intervene in the case. Smartmatic is seeking access some of those heavily redacted or confidential documents for potential use in its own defamation case against Fox, filed in a New York court in 2021. That case is not as far along in the legal process as Dominion's. Judge Davis dismissed Smartmatic's request.

In an order issued today, Davis combined the two technically separate, but parallel cases Dominion has brought against Fox News and Fox Corp in Delaware. The judge also addressed concerns raised by Dominion that Fox News and Fox Corp has failed to share the materials it needs to make its case. Judge Davis compelled Fox News and Fox Corp to produce all material that it is required to in discovery by January 9th and a corporate representative and attorney for each will have to certify that it has shared everything necessary.

Fox Corp boss Lachlan Murdoch, his son, already sat for a deposition in Los Angeles. His father - and the media empire's founder - Rupert Murdoch was scheduled to be deposed over two consecutive mornings earlier this month. But that had been delayed. Judge Davis's order holds that the elder Murdoch and all other outstanding witnesses must sit for depositions next month.
admin
Site Admin
 
Posts: 36135
Joined: Thu Aug 01, 2013 5:21 am

Re: Dominion voting machines demands pro-Trump attorney Sidn

Postby admin » Sat Jan 21, 2023 7:32 am

Fox News, at apex of 'ecosystem of disinformation,' faces potential legal comeuppance
by Alex Wagner
Jan 20, 2023

Jeremy Peters, media and politics reporter for The New York Times, and David Plouffe, former Obama campaign manager, about the $1.6 billion defamation lawsuit filed by Dominion Voting Systems against Fox News, for which Rupert Murdoch is sitting for a two-day deposition, and the corrosive effect Fox News has had on U.S. politics and Murdoch's media empire has had on politics around the world.



Transcript

0:00
THAT FOX NEWS COULD FINALLY BE
0:03
PAYING A LOT FOR ITS LIES.
0:05
JOINING US NOW ARE JEREMY
0:07
PETERS, NEW YORK TIMES MEDIA
0:08
REPORTER, AND AN MSNBC
0:10
CONTRIBUTOR, AND DAVID PLOUFFE,
0:11
FORMER WHITE HOUSE SENIOR
0:12
ADVISER UNDER PRESIDENT OBAMA.
0:14
THANK YOU GUYS BOTH FOR BEING
0:16
HERE WITH ME AS WE TRY TO
0:17
UNPACK WHAT I THINK HAS BEEN
0:18
ONE OF THE MOST DANGEROUS
0:19
FORCES IN AMERICAN POLITICS,
0:21
THE RISE AND RISE OF FOX NEWS.
0:23
JEREMY, WHERE DOES THIS LAWSUIT
0:25
STAND?
0:26
JUST FROM A SHAWN KENNEDY QUOTE
0:28
THAT HE IS SAYING, BOLDLY, I
0:29
DID NOT BELIEVE THOSE LIES?
0:32
HOW DOES THE DOMINIONS CASE STAND,
0:34
AS YOU SEE IT?
0:35
>> IT IS ONE OF THE STRONGEST
0:36
DEFAMATION LAWSUITS THAT FIRST
0:39
AMENDMENT SCHOLARS WILL TELL
0:40
YOU HAS EVER BEEN COMPILED
0:42
AGAINST A MAJOR MEDIA
0:43
ORGANIZATION.
0:44
IT IS AN EXTRAORDINARY CASE.
0:47
BECAUSE, AS YOU LAID OUT
0:49
PERFECTLY WELL, FOX IS AN
0:51
EXTRAORDINARILY POWERFUL
0:53
ENTITY.
0:54
IT'S A CULTURAL FORCE AS WELL
0:55
AS A POLITICAL FORCE, AS WELL
0:57
AS A MEDIA FORCE.
0:58
AND IT IS AN IDENTITY TO THE
1:00
PEOPLE WHO WATCH IT.
1:02
AND SO, TO HAVE THEM
1:06
POTENTIALLY ON THE HOOK FOR
1:08
LYING TO THEIR AUDIENCE, WHICH
1:10
HAS BEEN FAIRLY WELL DOCUMENTED,
1:12
BUT NOT YET TRIED IN A COURT OF
1:15
LAW, IS --
1:17
THIS IS SO FAR ALONG, ALEX,
1:19
THAT WE HAVE NEVER SEEN A CASE
1:21
GET THIS FAR AGAINST A MAJOR
1:22
MEDIA COMPANY IN A VERY, VERY
1:24
LONG TIME.
1:25
>> AND THIS IS --
1:26
THE FACT THAT RUPERT MURDOCH
1:29
HIMSELF IS SITTING FOR A
1:31
DEPOSITION IS MEANINGFUL, IT
1:33
WOULD SEEM.
1:34
IT SEEMS LIKE THERE IS A CASE
1:35
TO BE MADE THAT HE WAS CALLING
1:36
THE SHOTS HERE, THAT HE KNEW
1:38
THESE LIES WERE GOING TO BE
1:40
BROADCAST, AND INDEED, HE
1:42
WANTED THEM TO BE.
1:43
>> IT'S SO MEANINGFUL THAT,
1:45
TYPICALLY, YOU WOULD SEE
1:46
COMPANIES LIKE FOX SETTLING
1:47
THESE CASES BEFORE THE
1:49
CHAIRMAN'S EVER DEPOSED.
1:50
THE FACT THAT HE SAT FOR TWO
1:52
DAYS OF DEPOSITIONS TELLS YOU
1:55
HOW FAR ALONG THIS CASE IS, AND
1:57
WHAT KIND OF EVIDENCE THAT
1:59
DOMINION HAS AMASSED AGAINST
2:01
FOX.
2:02
TO GIVE YOU AN IDEA OF HOW
2:03
SERIOUS IT IS, SEAN HANNITY HAS
2:05
BEEN BACK FOR TWO DEPOSITIONS.
2:07
THE FIRST ONE WAS NOT ENOUGH.
2:09
DOMINION --
2:10
MORE EVIDENCE OF HIS POSSIBLE
2:13
KNOWING THAT THEY WERE
2:15
SPREADING FALSEHOODS ON THE
2:17
AIR.
2:18
JANINE PIRRO ALSO HAS BEEN BACK
2:19
FOR A SECOND DEPOSITION.
2:22
SUZANNE SCOTT, THE CEO OF FOX
2:23
NEWS, WAS ALSO CALLED BACK FOR
2:26
A SECOND DEPOSITION.
2:27
BUT ULTIMATELY, THAT DIDN'T
2:28
HAPPEN.
2:28
SO, OVER THE COURSE OF THIS
2:29
CASE, DOMINION HAS UNCOVERED
2:31
MORE AND MORE TEXT MESSAGES AND
2:33
EMAILS SHOWING THAT PEOPLE AT
2:36
FOX KNEW WHAT THEY WERE PUTTING
2:38
ON THE AIR PROBABLY WAS NOT
2:40
TRUE BUT DID SO ANYWAY.
2:41
AND THAT IS THE KIND OF
2:43
EVIDENCE THAT A JURY WILL LOOK
2:44
AT AND ULTIMATELY DECIDE IF
2:46
THEY SHOULD PAY 1.6 BILLION
2:48
DOLLARS.

2:49
>> DAVID, FROM A POLITICAL
2:51
PERSPECTIVE, AS SOMEONE WHO
2:53
KNOWS WELL WHAT IT IS LIKE TO
2:55
BE IN A PRESIDENTIAL CAMPAIGN,
2:56
AND WHAT WORK GOES INTO BEING
2:58
IN A WHITE HOUSE, AND HOW
2:59
IMPORTANT INFORMATION IS IN
3:01
THIS LANDSCAPE, WHAT IS THE
3:04
MEANING OF --
3:06
TO SOMEONE WHO WORKS IN
3:07
DEMOCRATIC POLITICS?
3:10
>> WELL, ALEX, I'M NOT SURE
3:13
THERE IS ANYTHING MORE
3:16
DANGEROUS OR DEVASTATING TO
3:18
AMERICAN DEMOCRACY THEN THE
3:21
FIGHT AGAINST CLIMATE CHANGE --
3:22
FOX NEWS OVER THE LAST COUPLE
3:24
OF YEARS.
3:24
IN FACT, RUPERT MURDOCH HAS
3:26
RAIN TERROR AND DEVASTATION ON
3:28
THREE CONTINENTS.
3:28
SO, IT'S AN ENORMOUSLY
3:30
IMPORTANT --
3:30
IT'S NOT JUST WHO WINS OR LOSES
3:32
THE ELECTION CYCLE.
3:34
OVER A COURSE OF DECADES NOW,
3:36
FOX AND RUPERT MURDOCH, HERE IN
3:37
THE UNITED STATES, AND IN
3:39
AUSTRALIA AND THE UK, A REALLY
3:40
DONE TREMENDOUS DAMAGE.
3:41
I DO THINK THERE HAS ALREADY
3:43
BEEN AN EFFECT --
3:44
2022 ELECTION, WHICH I THINK,
3:46
BY ANY REASONABLE MEASURE, WAS
3:49
A DISASTER, FOR REPUBLICANS,
3:51
EVEN THOUGH THEY NARROWLY WON
3:52
THE HOUSE.
3:52
YOU DID NOT SEE THE SAME --
3:53
OTHER THAN KARI LAKE, AND I
3:55
THINK FOX WAS CAREFUL ABOUT HOW
3:57
THEY COVERED THAT --
3:57
YOU DID NOT SEE THE SAME
4:00
PLAYBOOK THAT YOU SAW IN 20.
4:01
AND I THINK, IN PART, IT'S
4:02
BECAUSE THE LAWYERS ARE
4:03
CONCERNED ABOUT THESE.
4:04
CASES AND I THINK THERE WAS A
4:06
BRUSH BACK.
4:06
--
4:07
ULTIMATELY, THEY HAVE TO PAY
4:09
BIG DAMAGES HERE, THIS COULD BE
4:10
AN IMPORTANT PART OF SECURING
4:12
DEMOCRACY.
4:12
BECAUSE WITHOUT FOX --
4:13
AND OF COURSE, FOX IS LIKE THE
4:15
PIED PIPER.
4:17
THE SINCLAIR STATIONS ARE OR
4:19
THE ONLINE OUTLETS, THEY ALL
4:20
FOLLOW, RIGHT?
4:21
SO, IF FOX IS NOT CALLING THE
4:23
PLAY THAT WE ARE GOING TO
4:24
CHALLENGE THE ELECTION AND SAY
4:25
THEY ARE STOLEN, THEN I THINK
4:26
THERE IS LESS OXYGEN.
4:27
SO THIS COULD NOT BE MORE
4:29
IMPORTANT TO, I THINK, THE
4:30
REALLY STILL --
4:31
QUESTION OF WHETHER WE ARE
4:33
GOING TO REMAIN A DEMOCRACY.
4:34
>> TO FOLLOW ON, THAT DAVID
4:36
PLOUFFE, I THINK A LOT OF
4:37
PEOPLE WOULD SAY, IT'S NOT JUST
4:38
FOX.
4:38
IT'S NOT ALL LATE AT FOX'S
4:40
DOORSTEP.
4:40
THAT'S ABSOLUTELY ACCURATE.
4:42
THERE'S THE INTERNET.
4:44
THEY'RE SPIN-OFF CONSERVATIVE
4:46
MEDIA NETWORKS THAT ARE LOOSELY
4:47
BASED IN FACT, IF BASED IN FACT
4:49
AT ALL.
4:49
BUT AT THE VERY REALITY IS THAT
4:52
FOX IS STILL SEEN --
4:53
MAINSTREAM NEWS OUTLET.
4:54
IT IS ON IN AIRPORTS.
4:56
IT IS ON IN SPORTS PORTS.
4:57
IT IS ON IN HOTELS.
4:58
AND THAT IS VERY DIFFERENT THAN
5:01
ONE AMERICA NEWS NETWORK AND
5:02
IT'S OTHER RELATED SPINOFFS.
5:03
THAT'S VERY DIFFERENT FROM EVEN
5:05
THE ALEX JONES HOUR OF WHATEVER
5:07
YOU WANT TO CALL IT.
5:09
AND I THINK, WHEN YOU WERE IN A
5:13
WHITE HOUSE, WHEN YOU ARE
5:13
TRYING TO GET A MESSAGE ACROSS,
5:16
GETTING FOX NEWS TO CARRY YOUR
5:18
NEWS, YOUR INFORMATION, IS
5:20
CRITICAL TO REACHING A PART OF
5:22
THE COUNTRY, IS IT NOT?
5:25
>> THERE'S NO QUESTION, ALEX,
5:27
LIKE YOU, I HAVE --
5:28
THIS VERY CAREFULLY.
5:29
FOX HAS ITS ORIGINAL AUDIENCE.
5:30
IT HAS OBVIOUSLY GOT EVEN A
5:33
BIGGER AUDIENCE WHEN PEOPLE
5:34
SHARE THAT CONTENT ACROSS THEIR
5:36
SOCIAL MEDIA NETWORKS.
5:37
BUT FOX IS THE COACH.
5:38
SO, WHEN FOX LATCHES ONTO A
5:40
STORYLINE, TO A NARRATIVE, THAT
5:43
TRICKLES DOWN.
5:45
SO, WHETHER IT'S OAN OR
5:47
BREITBART OR THE SINCLAIR
5:49
STATIONS OR TALK RADIO, THEY
5:50
ARE GOING TO FOLLOW.
5:51
SO, WHEN FOXES, THIS IS WHAT WE
5:53
ARE GOING TO DO, GANG, AND THAT
5:54
IS WHAT THEY DO.
5:55
SO, IT'S AN ENTIRE ECOSYSTEM OF
5:57
DISINFORMATION THAT THEY
5:58
CONTROL.
6:00
AND WE HAVE REALLY SEEN NOTHING
6:02
LIKE THAT IN AMERICA, CERTAINLY,
6:03
IN TERMS OF ITS IMPORT.
6:05
AND THOSE NUMBERS YOU SHOWED
6:06
WERE REALLY IMPORTANT, WHICH IS,
6:08
THEY HAVE NOT DECLINED THAT --
6:09
MUCH WHICH I GUESS YOU WOULD
6:10
TAKE AS A POSITIVE IN TERMS OF
6:11
PEOPLE'S REACTION TO JANUARY
6:12
6TH --
6:13
BUT THERE'S NO DOUBT THE FOX
6:14
EFFECT HAS SORT OF KEPT A
6:16
CEILING ON THAT, UNFORTUNATELY.
6:18
BECAUSE --
6:18
THOSE NUMBERS CREEPING UP TO 70
6:19
OR 80% IN TERMS OF PEOPLE
6:21
CORRECTLY TALKING ABOUT WHAT
6:22
JANUARY 6TH WAS.
6:23
SO YOU ARE ABSOLUTELY RIGHT.
6:25
YOU CAN'T JUST LOOK AT FOX.
6:26
THEY ARE AT THE TOP OF THE
6:27
PYRAMID AND THEY BASICALLY --
6:30
ALL THE SEWAGE FLOWS DOWN FROM
6:31
THEM AND IT GETS PICKED UP BY
6:33
OTHER OUTLETS.
6:33
>> JEREMY, YOU ARE NODDING YOUR
6:35
HEAD AND AGREEMENT WHEN DAVID
6:36
WAS TALKING ABOUT A MORE
6:37
CAUTIOUS APPROACH ON FOX THE
6:39
2020 ELECTIONS AND NIXON
6:43
ELECTION DENIALISM.
6:45
--
6:46
THIS LAWSUIT IS HAVING A
6:47
CHILLING EFFECT, --
6:51
OTHERWISE UNCENSORED SPOUTING
6:53
OF LIES?
6:53
>> LET'S NOT FORGET WHERE THIS
6:56
WHOLE EPISODE STARTED.
6:57
FOX ACTUALLY DID THE RIGHT
6:59
THING AND TOLD IT'S AUDIENCE
7:01
THE TRUTH ON ELECTION NIGHT IN
7:03
2020.
7:03
>> VERY TRUE.
7:04
>> WHICH IS THAT JOE BIDEN WON
7:06
--
7:06
THAT TRUTH, HOWEVER, IT WAS
7:08
INCREDIBLY INCONVENIENT FOR
7:11
FOXES PROFITABILITY.
7:12
THEIR RATINGS FELL OFF A CLIFF.
7:14
AND IN ORDER TO SUSTAIN THOSE
7:16
READINGS, WITH DOMINION ARGUING,
7:19
AND WHAT WE PRESUME THEY HAVE
7:21
BEEN UNCOVERED IN THE DISCOVERY
7:22
PROCESS OF THIS LAWSUIT --
7:23
IS THAT MANY FOX HOST AND
7:26
EXECUTIVE SAID WE NEED TO SHIFT
7:27
THE STORYLINE HERE AND TALK
7:28
ABOUT FRAUD.
7:29
BECAUSE THAT IS WHAT TRUMP IS
7:30
TALKING ABOUT.
7:31
SO WHAT ENDED UP HAPPENING WAS
7:36
THEY ARE NOW OVERCORRECTING FOR
7:40
THOSE FALSEHOODS.
7:42
THAT THEY ALLOWED RUDY GIULIANI,
7:45
THEY ALLOWED CINDY POWELL, TO
7:47
COME ON THE AIR AND SAY, JUST
7:50
COMPLETELY IRRATIONAL, PHONY
7:53
THINGS --
7:53
AND NOW, IF YOU LOOK --
7:55
JUST LOOK AT WHAT HAPPENED AT
7:58
ELECTION NIGHT IN 2022.
7:59
FOX WAS THE SLOWEST TO CALL
8:02
MANY RACES.
8:04
INITIALLY, THEY WOULD HAVE BEEN
8:05
--
8:05
WHEN ROGER AILES WAS RUNNING
8:06
THAT NETWORK, THEY WERE THE
8:08
FIRST.
8:08
BECAUSE THEY KNEW THAT THAT WAS
8:09
WHAT THEIR AUDIENCE WANTED.
8:11
NOW THEY ARE NOT SO SURE.
8:13
THEY WERE VERY CAREFUL.
8:14
THEY WERE THE SLOWEST TO CALL
8:17
THE HOUSE OF FOR --
8:20
RATHER, THE SENATE FOR THE
8:22
DEMOCRATS, BECAUSE IT WAS NOT
8:25
WHAT THEIR AUDIENCE WANTED.
8:26
>> ONE MORE TO YOU --
8:28
IN TERMS OF THE DELETERIOUS
8:30
EFFECT FOX HAS, BEYOND THE
8:31
MISINFORMATION, AND THE
8:33
DISINFORMATION, THE ACTIVE
8:34
SPREADING OF LIES --
8:35
THERE IS A TENDENCY TO CHAMPION
8:38
AUTOCRATS.
8:38
TUCKER CARLSON TOOK A SHOW TO
8:39
HUNGARY AND INTERVIEWED VIKTOR
8:43
ORBAN.
8:43
THERE ARE MORE SUBTLE AND
8:45
PERFECTLY LEGAL WAYS IN WHICH
8:46
THEY CHAMPION FORCES THAT ARE
8:48
DECIDEDLY ANTI DEMOCRATIC.
8:49
AND MY QUESTION TO YOU IS, AS
8:51
LONG AS THAT SORT OF STRAIN OF
8:54
POLITICS IS SUCCESSFUL, AND IT
8:57
KEEPS ON BEING SOMETHING THAT
8:58
FOX CAN LEGALLY DO, WHAT
9:00
RECOURSE IS THERE FOR THE REST
9:02
OF THE COUNTRY?
9:05
>> IT IS A GREAT QUESTION,
9:07
ALEX.
9:08
I THINK --
9:08
NOT THE ENTIRE NETWORK AND
9:09
CERTAINLY NOT 24 HOURS A DAY,
9:11
BUT CERTAINLY SOME OF THEIR
9:12
EVENING HOURS, YOU DO FEEL LIKE
9:13
SOME OF THOSE PERSONALITIES
9:15
WOULD LOVE TO BE STATE
9:16
SPONSORED MEDIA IN AN
9:18
AUTOCRATIC REGIME.
9:20
THEY ADMIRE SOME OF THE LEADERS
9:23
IN THESE OTHER SYSTEMS.
9:25
SO, I THINK WHAT IT IS GOING TO
9:27
TAKE IS, IN PRIMARIES, THE
9:29
REPUBLICAN PRESIDENTIAL PRIMARY
9:31
BEING THE BIG ONE IN FRONT OF
9:32
US, BUT OVER THE NEXT TWO
9:34
ELECTION CYCLES, LET'S, SAY YOU
9:35
SEE MORE REPUBLICANS FOR
9:37
CONGRESS, FOR GOVERNOR, FOR
9:39
SECRETARY OF STATE, FOR
9:40
PRESIDENT, BEING ABLE TO WIN
9:43
WITHOUT EMBRACING, BASICALLY,
9:44
THIS ANTI-DEMOCRACY, PRO
9:47
AUTOCRACY ARGUMENT --
9:49
NOW, THAT IS HARD TO DO WHEN
9:50
THE BIGGEST MEGAPHONE CONTINUES
9:53
TO SHOUT THAT FROM THE
9:55
ROOFTOPS.
9:56
THAT, IN FACT, THERE IS
9:57
SOMETHING TO ADMIRE ABOUT
9:58
AUTOCRACIES --
9:59
THERE ARE OUR DEMOCRACY IS
10:01
DEEPLY FLAWED --
10:02
THAT THINGS LIKE REPLACEMENT
10:04
THEORY --
10:05
WHITE POWER OUR SOMETIMES ON
10:06
THAT NETWORK.
10:07
THAT IS A BIG CONCERN.
10:08
BUT I HAVE ALWAYS BELIEVED THAT
10:10
THAT'S WHAT IT'S GOING TO TAKE.
10:11
I WILL FEEL, CERTAINLY, BETTER
10:13
ABOUT OUR DEMOCRACY WHEN YOU
10:14
BEGIN TO SEE MORE REPUBLICANS
10:17
WHO, BASICALLY, ARE DEEPLY
10:19
CONSERVATIVE, DON'T AGREE WITH
10:20
DEMOCRATS ON HARDLY ANY ISSUES,
10:22
BUT BASICALLY ARE MORE
10:24
INSTITUTIONALIST WING.
10:26
THAT MAY SEEM LIKE A FAIRYTALE.
10:27
BUT I DO THINK YOU WILL SEE
10:28
SOME REPUBLICAN PRIMARY VOTERS
10:30
AND CERTAINLY IN 2026 SAY, HEY,
10:32
THE OTHER CROWD IS NOT DOING
10:33
TOO WELL IN GENERAL ELECTIONS.
10:34
AND IT DOES NOT TAKE THAT MANY
10:35
VOTERS TO CHANGE UP.
10:36
BUT THAT IS WHAT IT IS GOING TO
10:37
TAKE.
10:38
BECAUSE I DON'T THINK FOXHUNT
10:39
CHANGED THEIR TUNE AT ALL.
10:40
>> THE PEOPLE WILL HAVE TO LEAD
10:42
THE NETWORK TO THE TRUTH.
10:44
NEW YORK TIMES MEDIA REPORTER
admin
Site Admin
 
Posts: 36135
Joined: Thu Aug 01, 2013 5:21 am

Re: Dominion voting machines demands pro-Trump attorney Sidn

Postby admin » Fri Feb 17, 2023 4:57 am

Fox News stars and executives privately trashed Trump’s election fraud claims, court document reveals
by Oliver Darcy
CNN
Updated 9:32 PM EST, Thu February 16, 2023

The most prominent stars and highest-ranking executives at Fox News privately ridiculed claims of election fraud in the 2020 election, despite the right-wing channel allowing lies about the presidential contest to be promoted on its air, damning messages contained in a Thursday court filing revealed.

The messages, included in a legal filing as part of Dominion Voting System’s $1.6 billion lawsuit against Fox News, showed that Tucker Carlson, Sean Hannity, and Laura Ingraham brutally mocked lies being pushed by former President Donald Trump’s camp asserting that the election was rigged.

In one set of messages revealed in the court filing, Carlson texted Ingraham, saying that Sidney Powell, an attorney who was representing the Trump campaign, was “lying” and that he had “caught her” doing so. Ingraham responded, “Sidney is a complete nut. No one will work with her. Ditto with Rudy [Giuliani].”

The messages also revealed that Rupert Murdoch, the chairman of Fox Corporation, did not believe Trump’s election lies and even floated the idea of having Carlson, Hannity, and Ingraham appear together in prime time to declare Joe Biden as the rightful winner of the election.

Such an act, Murdoch said, “Would go a long way to stop the Trump myth that the election stolen.”

The court document offered the most vivid picture to date of the chaos that transpired behind the scenes at Fox News after Trump lost the election and viewers rebelled against the right-wing channel for accurately calling the contest in Biden’s favor.

Dominion filed its mammoth lawsuit against Fox News in March 2021, alleging that during the 2020 presidential election the talk network “recklessly disregarded the truth” and pushed various pro-Donald Trump conspiracy theories about the election technology company because “the lies were good for Fox’s business.”

Fox News has not only vigorously denied Dominion’s claims, it has insisted it is “proud” of its 2020 election coverage.

In a statement Thursday night, Fox News argued that the court filing contained cherry-picked quotes lacking context.

“There will be a lot of noise and confusion generated by Dominion and their opportunistic private equity owners, but the core of this case remains about freedom of the press and freedom of speech, which are fundamental rights afforded by the Constitution and protected by New York Times v. Sullivan,” the network said.

But the court document provided a mountain of evidence exposing Fox News as a right-wing talk channel void of the most basic journalistic ethics.

The legal filing also underscored how worried Fox News executives and hosts were in the immediate aftermath of the election of losing its viewership to Newsmax, a smaller right-wing talk channel that was saturating its airwaves with election denialism.

After the election, a furious Trump attacked Fox News and encouraged his followers to switch to Newsmax. And, in the days and weeks after the presidential contest had been called, they did just that. Fox News shed a chunk of its audience while Newsmax gained significant viewership.

In multiple instances, Fox News executives and hosts expressed worry over the matter and started to crack down on those at the network who fact-checked election lies. In one case, after White House correspondent Jacqui Heinrich fact-checked a Trump tweet pushing election fraud, Carlson said he wanted her fired.

“Please get her fired,” Carlson told Hannity over text message. “Seriously … what the f**k? I’m actually shocked … It needs to stop immediately, like tonight. It’s measurably hurting the company.”

Hannity replied that he had already spoken to Suzanne Scott, the network’s chief executive. The next morning, Heinrich’s tweet had been deleted.

A person with direct knowledge of the matter told CNN that Heinrich was blindsided reading the details in the legal filing and was not aware of the efforts by top hosts behind the scenes to get her fired.

In another case, when host Neil Cavuto cut away from a White House press briefing where election misinformation was being promoted, senior Fox News leadership were told such a move presented a “brand threat.”

Scott exchanged messages with Lachlan Murdoch, the Fox Corporation chief executive, and outlined a plan to win viewers back. Scott said the right-wing talk channel would “highlight our stars and plant flags letting the viewers know we hear them and respect them.” Murdoch responded that the brand needed “rebuilding without any missteps.”

Soon after, Fox News debuted a new “standing up for what’s right” marketing campaign featuring the network’s top stars.

Despite what appeared on air, Fox News executives and hosts privately criticized the Trump camp for pushing claims of election fraud, the messages showed. Hannity even said Giuliani was “acting like an insane person” and Ingraham described him as “an idiot.” Rupert Murdoch said it was “really bad” that Giuliani was advising Trump.

The court filing also revealed that Fox News executives had criticized some of the network’s top talent behind the scenes. Jay Wallace, the network president, said that “the North Koreans” did a “more nuanced show” than then-host Lou Dobbs. Jerry Andrews, the executive producer of “Justice with Judge Jeanine,” referred to host Jeanine Pirro as “nuts.”
admin
Site Admin
 
Posts: 36135
Joined: Thu Aug 01, 2013 5:21 am

Next

Return to A Growing Corpus of Analytical Materials

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests